Întâlnirea ministrului Liviu Marian Pop cu reprezentanții Alianței pentru Educație de Calitate (ApEC)

Text Size:

  • Increase
  • Decrease
  • Normal

Current Size: 100%

Current Style: Standard

Accessibility
Versiune tiparSend by email
Data publicării: 
Joi, 26 Octombrie, 2017

Ministrul Educației Naționale, Liviu Marian Pop, a avut joi, 26 octombrie, o primă întâlnire cu reprezentanții Alianței pentru Educație de Calitate (ApEC), în cadrul căreia au fost abordate aspecte generale referitoare la armonizarea și simplificarea cadrului normativ din domeniu, cu punct de pornire Legea Educației Naționale nr. 1/2011 și legislația secundară (hotărâri de guvern, metodologii, norme metodologice etc.). În același timp, au fost discutate subiecte punctuale privind organizarea și funcționarea unităților de învățământ, segment care necesită intervenții coerente și hotărâte pentru a genera un act educațional de calitate.

Este pentru prima dată în ultimii ani când la aceeași masă, alături de Ministerul Educației, se așază elevii, studenții, părinții și profesorii pentru a găsi soluții la problemele de fond ale sistemului de educație. A fost o primă discuție cu caracter exploratoriu, însă am convenit să ne întâlnim lunar în această formulă, pe de o parte pentru a corecta, repara și dezvolta lucrurile bune din sistemul de învățământ, pe de altă parte pentru a vedea cât am reușit să îndeplinim din ceea ce ne-am asumat”, a declarat ministrul Liviu Marian Pop.

Aș vrea să transmit un mesaj foarte clar: Alianța pentru Calitate în Educație și Ministerul Educației au o abordare comună față de tot ceea ce înseamnă politică educațională. Astăzi am expus problemele cu care ne confruntăm în sistem, acestea urmează să fie prioritizate întrucât sunt chestiuni care pot fi rezolvate pe termen scurt și chestiuni care presupun o etapizare pe termen mediu și lung”, a susținut Marius Nistor, președintele Federației Sindicatelor din Educație „Spiru Haret”.

La rândul său, liderul Federației Sindicatelor Libere din Învățământ (FSLI), Simion Hancescu, a subliniat necesitatea existenței unei legi coerent structurate, care să nu mai facă obiectul unor modificări atât de dese. „În opinia noastră, o lege a educației trebuie construită astfel încât să fie valabilă măcar pentru un ciclu complet de învățământ. Altfel, sistemul va fi în continuare bulversat, nepredictibil și neperformant. De asemenea, cred că și finanțarea învățământului trebuie clarificată pentru că actualmente există o contradicție între textul legii și ceea ce se întâmplă de fapt”.

Alexandru Manda, președintele Asociației Elevilor din Constanța, a apreciat inițiativa de a reuni toți actorii din sistem și a calificat discuția drept productivă: „O problemă pe care am pus-o pe tapet este finanțarea educației în România, în anul 2018. Am solicitat ca, începând de anul viitor, să avem prin hotărâre de Guvern, clar stabilit, un cost standard/elev care să reflecte în mod real nevoile financiare ale elevilor din România, dar și coeficienți de diferențiere, astfel încât să evităm costurile suplimentare pe care elevii și părinții trebuie să le suporte”.

Ca părinți ne interesează predictibilitatea și continuitatea legii, dar și asumarea acestor modificări de întreg spectrul politic. Avem nevoie de siguranță în școli, pentru noi acest lucru este foarte important și considerăm că nu este normal ca aceasta să fie asigurată din contribuția părinților”, a afirmat Iulian Cristache, președintele Federației Naționale a Asociațiilor de Părinți - Învățământ Preuniversitar.

Ne putem declara mulțumiți după întâlnirea de astăzi. S-au adunat foarte multe subiecte, însă pentru noi cele mai stringente sunt modificările preconizate pentru Statutul elevului. De asemenea, vrem să vedem în ce va consta modificarea Regulamentului de organizare și funcționare a școlilor. Noi am propus interzicerea noțiunii de «elev de serviciu», deoarece este anormal ca elevii să nu frecventeze orele pentru că trebuie să fie de pază”, a declarat Petru Apostoiu, vicepreședinte al Consiliului Național al Elevilor.

Am abordat discuția privind învățământul superior pe trei paliere: legislativ, financiar și calitate. I-am semnalat domnului ministru elemente care ar fi trebuit să fie deja funcționale (de exemplu, regulamentul de acordare a sporurilor pentru condiții vătămătoare sau salarizarea personalului auxiliar), însă acestea sunt chestiuni care trebuie reglementate alături de alte două ministere. Pe de altă parte, cred că a sosit momentul ca universitățile să pregătească studenții pentru ceea ce se caută pe piața muncii. Trebuie anticipată nevoia de specialiști și apoi asigurarea unei pregătiri de calitate care să permită angajarea acestor studenți”, a punctat Anton Hadăr, președintele Federației Naționale Sindicale „Alma Mater”.

Cornelia Radu, reprezentant al Uniunii Naționale a Studenților din România, a salutat demersul și considerat că este important ca acesta să fie axat pe transparență: „Ca reprezentant al studenților îmi doresc să existe transparență între ceea ce se discută în spatele cortinei și ceea ce este pe scenă. Pentru a reuși să realizăm ce ne-am propus, trebuie să pornim de la bază. Dacă vom porni din vârf, nu vom construi niciodată nimic durabil”.

„Le mulțumesc tuturor celor prezenți la discuția de astăzi, una extrem de rodnică. Împreună vom stabili calendarul reuniunilor următoare. Cred că prin acest pas, am dat un nou semnal de determinare în rezolvarea problemelor din învățământ”, a conchis ministrul Educației, Liviu Marian Pop. 

Declarațiile integrale sunt disponibile pe pagina de facebook a Ministerului Educației Naționale.

O galerie foto de la acest eveniment este disponibilă aici.

BIROUL DE COMUNICARE