Mesajul ministrului Educației și Cercetării la reuniunea Consiliului Național al Rectorilor (Iași, 12 - 14 decembrie 2019)

Text Size:

  • Increase
  • Decrease
  • Normal

Current Size: 100%

Current Style: Standard

Accessibility
Versiune tiparSend by email
Data publicării: 
Vineri, 13 Decembrie, 2019

Întâlnirea dumneavoastră se desfășoară sub auspicii de schimbare. Am declarat, de la început, că îmi dedic mandatul tinerilor, elevi și studenți. Iar România are, în continuare, prea puțini copii care reușesc să absolve o facultate. Și prea puțini dintre ei sunt implicați în cercetare, dezvoltare, inovare și antreprenoriat.

Anii de experiență la catedră m-au convins că e nevoie de toți pentru ca România Educată să devină o realitate, să răspundă nevoii elevilor și studenților de a învăța într-un sistem de educație performant, predictibil, care să îi spijine să fie cetățeni competitivi într-o societate globală.

Reprezentați elita societății românești și, la 30 de ani de la Decembrie 1989, merită să ne întrebăm fiecare ce am făcut pentru țară, ce am făcut pentru viitorul ei, ce am făcut pentru tineri și copii. De la cei mai buni se cere pe măsura oportunităților pe care le primesc.

Rolul universităților în dezvoltarea societății românești, integrată în contextul european și internațional, este unul definitoriu. Dumneavoastră, instituțiile pe care le reprezentați, sunteți principalul ferment care «crește» și specializează tinerii absolvenți ai sistemului de educație generală. Răspundeți, deopotrivă, nevoilor de resursă umană calificată pentru piața muncii, dar și nevoii de pregătire a tinerilor, astfel încât să facă față incertitudinilor viitorului. Îmi doresc ca universitățile noastre să poată asigura această resursă umană, corelată cu nevoile pieței muncii, prin programe de studii bine definite, apreciate și căutate de studenți români și de studenți din alte țări.

Performanța educației universitare este în strânsă relație cu performanța educației din sistemul preuniversitar. Știu că ne dorim, cu toții, mai mulți studenți. De aceea cred că e bine să ne asumăm onest responsabilitățile. Avem nevoie în grădinițele și școlile noastre de profesori dedicați, profesioniști în predare - învățare - evaluare. Împreună putem depăși blocajul din domeniul formării inițiale a cadrelor didactice. Printr-o bună și onestă colaborare putem găsi soluții pentru ca viitoarele generații de elevi și studenți să aibă profesorii pe care îi merită.

Îmi doresc ca universitățile din România să fie universități competitive, deschise fiecărui tânăr. Avem nevoie să găsim soluții pentru a le oferi tinerilor performanți, olimpicii României cu care ne mândrim, cele mai bune condiții de învățare și cercetare în universități din România și fiecare să poată învăța măcar un semestru, într-o altă universitate europeană.

Mi-am asumat începerea evaluării școlilor doctorale prin metodologii centrate pe criterii de calitate. Școlile doctorale din România au nevoie de reconstruirea reputației, de absolvenți integri, de teze de doctorat de calitate, cu elemente de noutate și inovație.

Finanțarea pe bază de performanțe în educație și cercetare este un alt obiectiv pe care îmi doresc să îl atingem. La nivelul Ministerului Educației și Cercetării voi iniția măsuri imediate care să asigure un cadru legislativ coerent și crearea unor mecanisme care să asigure funcționalitatea organismelor consultative din învățământul universitar și cercetare, prin implicarea experților internaționali și a diasporei, precum și o componență independentă.

Contaţi pe sprijinul şi deschiderea mea pentru rezolvarea acestora de mai sus. Mult succes tuturor!"

Monica Cristina Anisie,

Ministrul Educației și Cercetării