În perioada 18 - 20 iunie 2025, s-a desfășurat la București (Grand Hotel Bucharest), Forumul Național al Bunelor Practici în Educație - primul eveniment major organizat în cadrul proiectului Reglementări noi pentru un Curriculum Relevant și Educație Deschisă - RECRED (cod SMIS 321024), cofinanțat din Fondul Social European Plus prin Programul Educație și Ocupare 2021 - 2027.
Evenimentul a reunit 250 de participanți din întreaga țară (inspectori școlari, directori de licee, cadre didactice, reprezentanți ai societății civile, experți în educație și decidenți din domeniul educațional) într-un cadru dedicat dialogului profesional și colaborării interinstituționale.
Deschiderea oficială: mesaj clar pentru reforma în educație
În deschiderea conferinței, moderată de Merima Carmen Petrovici, managerul proiectului RECRED, au fost transmise mesaje din partea mai multor oficiali din domeniul educațional:
-
Daniel David, Ministrul Educației și Cercetării
-
Elena Adelina Dobra, Președinta Comisiei pentru învățământ, știință și inovare a Senatului României;
-
Alexandru-Mihai Ghigiu, Președinte al Comisiei pentru învățământ din Camera Deputaților;
-
Ana-Maria Dobre, Șef de Unitate în cadrul D irectoratului General pentru Ocuparea Forței de Muncă, Afaceri Sociale și Incluziune, Comisia Europeană;
-
Ligia Deca, Secretar general al Comisiei Naționale a României pentru UNESCO.
Sesiuni tematice și prezentări aplicate
După deschiderea oficială, programul a continuat cu o sesiune tematică dedicată strategiei naționale în educație și modului în care proiectele europene contribuie la consolidarea reformei în educație.
Au intervenit, printre alții:
-
Sorin Ștefan Decă, secretar general adjunct al Ministerului Educației și Cercetării;
-
Marius Avram, coordonator partener CNCE;
-
Mihaela Popescu, coordonator partener CCD Cluj;
-
Prof. dr. Bogdan Cristescu, Director, Centrul Național pentru Curriculum - „Reforma curriculară din România”;
-
Prof. univ. dr. Dragoș Iliescu, Universitatea din București - „Riscuri în implementarea sistemică a testării standardizate”;
-
Dr. Eduardo Cascallar, KU Leuven - „Când claritatea duce la schimbare. Rolul standardelor în reforma educațională”.
Atelierele RECRED: bune practici din sistemul educațional
După-amiaza zilei de 19 iunie a fost rezervată celor patru ateliere tematice, în care participanții au explorat exemple concrete de bune practici din școli și din cadrul unor proiecte educaționale implementate în țară:
- Curriculum și realitate educațională: adaptare și relevanță
-
Viforel Dorobanțu, Director, Școala nr. 1 Curcani, județul Călărași
-
Consiliul Consultativ al Copiilor - World Vision România
-
Ana-Maria Rusu, Profesor, Colegiul Național „Unirea” din Focșani
-
-
Standardele de evaluare și impactul lor asupra procesului educațional
-
Proiectul MOV („Meditații Oferite de Voluntari”) - Asociația „Lume Bună”
-
Marian Cîrlig, Profesor, Școala Radovanu, jud. Călărași
-
- De la idee la implementare - traseul unei resurse educaționale moderne și incluzive
-
Cătălina Asavei, Profesor, Școala Gimnazială „Mihai Codreanu” din Iași
-
Prof. univ. dr. Maria Magdalena Jianu, Facultatea de Teatru, Universitatea Națională de Artă Teatrală și Cinematografică „I.L. Caragiale” București (UNATC)
-
-
Construind competențe, inspirând cariere: bune practici în formarea profesorilor:
-
Proiecte implementate cu succes, precum:
-
„Curriculum relevant, educație deschisă pentru toți - CRED”,SMIS118327 și continuarea prin proiectul RECRED;
-
„Educație Timpurie Incluzivă și de Calitate” - ETIC, SMIS 128215 și „Sistem Unitar pentru Educație Timpurie Incluzivă și de Calitate” - SUETIC, SMIS 333478;
-
„Profesionalizarea carierei didactice-PROF”, SMIS 146587;
-
„Competență și eficiență în predarea limbii române copiilor și elevilor aparținând minorităților naționale din Romania”, SMIS 152864;
-
„Start în carieră prin master didactic” ,SMIS 140783;
-
„Crearea și implementarea serviciilor comunitare integrate, pentru combaterea sărăciei și a excluziunii sociale”, SMIS 122607/„Furnizarea de servicii integrate în comunități rurale-facilitarea accesului persoanelor vulnerabile la servicii de bază eficiente și de calitate”, SMIS 339395.
-
-
Aceste sesiuni au oferit participanților oportunitatea de a interacționa direct, de a analiza resurse și de a discuta despre adaptarea procesului educațional la realitățile din școli.
Despre proiectul RECRED
„Reglementări noi pentru un Curriculum Relevant și Educație Deschisă” - RECRED, cod SMIS 321024, este cofinanțat din Fondul Social European Plus prin Programul Educație și Ocupare 2021 - 2027. Obiectivul său general vizează revizuirea curriculumului centrat pe competențe în învățământul preuniversitar (primar, gimnazial și liceal), prin intervenții sistemice de actualizare curriculară, abilitare a cadrelor didactice, dezvoltare de resurse educaționale și cercetare bazată pe date.
Proiectul este derulat de Ministerul Educației și Cercetării, în calitate de beneficiar, împreună cu Centrul Național pentru Curriculum și Evaluare (CNCE) și Casele Corpului Didactic din București, Buzău, Cluj și Olt, având o durată de implementare de 48 de luni (până la 30.06.2028) și un buget total de 167.260.921,69 lei, din care 147.818.257,78 lei reprezintă finanțare nerambursabilă.
- 63 de afişări