Ordin nr. 7.386/11.11.2024 pentru aprobarea Profilului și standardelor profesionale ale cadrului didactic din învățământul preuniversitar, pe etape de carieră și pe niveluri de învățământ
---
CADRUL CONCEPTUAL
Ministerul Educaţiei este instituţia care stabileşte obiectivele şi coordonează formarea continuă a personalului didactic la nivel de sistem de învăţământ preuniversitar, în conformitate cu strategiile şi politicile naţionale.
Formarea continuă a cadrelor didactice cuprinde dezvoltarea profesională și evoluția în carieră.
Evoluția în cariera didactică se realizează prin gradul didactic II și gradul didactic I, examene de certificare a diferitelor niveluri de competență didactică.
Formarea continuă reprezintă atât un DREPT, cât și o OBLIGAȚIE, potrivit legislației în vigoare.
Principalele modalități de realizare a formării continue:
-
programe și activități de perfecționare a pregătirii științifice și psihopedagogice și didactice;
-
programe de formare în domeniile conducerii, îndrumării și evaluării învățământului;
-
cursuri de pregătire și susținerea examenelor de obținere a gradelor didactice II și I;
-
programe de conversie profesională;
-
studii corespunzătoare unei specializări în domeniul licenței.
Acumularea creditelor profesionale transferabile
Personalul didactic, precum şi personalul de conducere, de îndrumare şi de control din învăţământul preuniversitar este obligat să participe periodic la programe de formare continuă, astfel încât să acumuleze, la fiecare interval consecutiv de 5 ani, considerat de la data promovării examenului de definitivare în învăţământ, minimum 90 de credite profesionale transferabile (CPT).
STANDARDELE DE FORMARE CONTINUĂ
Formarea continuă a personalului didactic, de conducere, de îndrumare şi de control şi recalificarea profesională sunt fundamentate pe standardele profesionale pentru profesiunea didactică, standarde de calitate şi competenţe profesionale.
Standardele de formare continuă pentru funcțiile de conducere, de îndrumare și de control (inspector școlar general, inspector școlar general adjunct, inspector școlar, director Casa Corpului Didactic, director unitate de învățământ, director palate și cluburi ale elevilor) sunt aprobate prin OMECTS nr. 3638/27.03.2012.
Standardele de formare continuă pentru personalul didactic din învățământul preuniversitar (profesor, învățător/ institutor pentru învățământul primar, educatoare/ institutor pentru învățământul preșcolar,maistru-instructor) sun aprobate prin OM. nr. 5560/2004.
*** *** ***
RESURSE
-
Registrul naţional al programelor pentru dezvoltare profesională continuă acreditate (actualizare: iulie 2025)
-
[NOU] Lista programelor complementare naționale - reactualizată la data de 30.06.2024 (data publicării: 17.07.2025)
-
Registrul național al profesorilor mentori din învățământul preuniversitar (actualizare: martie 2025)
-
Registrul național al formatorilor din învățământul preuniversitar
-
Examen definitivare (formare inițială)
-
[NOU] PRECIZĂRI privind relaționarea cu Ministerul Educației și Cercetării a furnizorilor programelor pentru dezvoltare în cariera didactică
-
[NOU] Legislație + Proceduri, instrumente și documente pentru operaționalizarea metodologiei-cadru aprobate prin Ordinul de ministru nr. 3.986/05.05.2025
-
Legislație + Proceduri, instrumente și documente pentru operaționalizarea metodologiei-cadru aprobate prin Ordinul de ministru nr. 4.224/6.07.2022
-
Profesionalizarea carierei didactice - PROF || Proiect necompetitiv sistemic al Ministerului Educației, POCU/904/6/25, cod SMIS 146587
*** *** *** ARHIVĂ RECENTĂ *** *** ****
-
Ordin nr. 6.322/22.09.2023 privind aprobarea tipologiei și a necesarului de cursuri de pregătire profesională pentru personalul nedidactic pentru anul școlar și universitar 2023 - 2024
-
Ordin nr. 4.223/06.07.2022 privind organizarea și desfășurarea activităților de suport didactic și metodic, precum și a celor de mentorat didactic în unitățile de învățământ componente ale bazelor de practică pedagogică în anul școlar 2022-2023
-
Formarea continuă a personalului didactic în contextul Covid-19
- 426789 de afişări