Sistemul naţional de învăţământ superior include toate instituţiile de învăţământ superior acreditate. Instituţiile de învăţământ superior pot fi de stat, particulare şi confesionale.
Instituţiile de învăţământ superior sunt persoane juridice de drept public sau persoane juridice de drept privat şi de utilitate publică şi pot fi: universităţi, academii de studii, institute, şcoli de studii superioare, denumite în continuare instituţii de învăţământ superior.
Instituţiile de învăţământ superior sunt organizaţii furnizoare de educaţie, care desfăşoară activităţi de învăţământ, pe bază de programe de studii autorizate şi, după caz, acreditate, în condiţiile legii, de formare iniţială şi continuă, programe ce funcţionează cu respectarea principiului asigurării calităţii pentru satisfacerea încrederii beneficiarilor direcţi şi indirecţi din societate.
Idealul educaţional al învăţământului superior constă în dezvoltarea liberă, integrală şi armonioasă a individualităţii umane, în formarea personalităţii autonome şi în asumarea unui sistem de valori care sunt necesare pentru împlinirea şi dezvoltarea personală, pentru dezvoltarea spiritului antreprenorial, pentru participarea cetăţenească activă în societate, pentru incluziune socială şi pentru angajare pe piaţa muncii.
Misiunea învăţământului superior este de a genera, certifica şi transfera cunoaştere, prin:
a) formarea iniţială şi continuă de tip universitar şi postuniversitar, în scopul dezvoltării profesionale şi personale a studenţilor, studenţilor-doctoranzi şi cursanţilor, precum şi în vederea inserţiei pe piaţa muncii a absolvenţilor şi satisfacerii nevoii de competenţă a mediului socioeconomic;
b) cercetarea ştiinţifică, dezvoltarea, inovarea şi transferul tehnologic, prin creaţia individuală şi colectivă, relevante pentru progresul cunoaşterii şi mediul socioeconomic;
c) implicarea în comunitate, prin desfăşurarea unor activităţi comune în beneficiul instituţiei de învăţământ superior şi al mediului social, economic şi cultural.
Sistemul naţional de învăţământ superior se bazează pe următoarele principii:
a) principiul autonomiei universitare;
b) principiul libertăţii academice;
c) principiul răspunderii publice;
d) principiul asigurării calităţii;
e) principiul echităţii;
f) principiul eficienţei manageriale şi financiare, în baza căruia se urmăreşte obţinerea de rezultate educaţionale adecvate, prin gestionarea resurselor existente;
g) principiul transparenţei;
h) principiul respectării drepturilor şi libertăţilor membrilor comunităţii universitare;
i) principiul libertăţii de mobilitate naţională şi internaţională a studenţilor, a cadrelor didactice şi a cercetătorilor;
j) principiul centrării educaţiei pe student;
k) principiul relevanţei, în baza căruia educaţia răspunde nevoilor de dezvoltare personală şi social-economice;
l) principiul garantării identităţii culturale a tuturor membrilor comunităţii academice şi dialogului intercultural;
m) principiul asumării, promovării şi păstrării identităţii naţionale şi a valorilor culturale ale poporului român;
n) principiul recunoaşterii şi garantării drepturilor persoanelor aparţinând minorităţilor naţionale, dreptul la păstrarea, la dezvoltarea şi la exprimarea identităţii lor etnice, culturale, lingvistice şi religioase;
o) principiul asigurării egalităţii de şanse şi nediscriminării*);
p) principiul libertăţii de gândire şi al independenţei faţă de ideologii şi doctrine politice şi religioase;
q) principiul organizării învăţământului confesional, potrivit cerinţelor specifice fiecărui cult recunoscut;
r) principiul consultării partenerilor sociali în luarea deciziilor;
s) principiul participării studenţilor în luarea deciziilor.
Structura anului universitar
Conform prevederilor art. 27 din Legea învățământului superior nr. 199/2023, cu modificările și completările ulterioare:
De regulă, anul universitar începe în prima zi lucrătoare a lunii octombrie, include două semestre şi se finalizează, la 30 septembrie în anul calendaristic următor.
Un semestru are, de regulă, o durată de 14 săptămâni de activităţi didactice, urmate de minimum 3 săptămâni de examene.
Structura anului este aprobată de către senatul universitar.
În atribuirea creditelor de studii transferabile dintr-un semestru se are în vedere o perioadă de minimum 17 săptămâni.
Senatul universitar al fiecărei instituţii de învăţământ superior aprobă anual, cu cel puţin 3 luni înainte de începerea anului universitar, calendarul activităţilor educaţionale specifice semestrelor academice de studiu.
Pentru realizarea activităţilor educaţionale specifice, senatul universitar aprobă Regulamentul privind activitatea profesională a studenţilor, care poate fi modificat cu cel puţin 3 luni înainte de începerea anului universitar.
- 240304 afişări