INFORMARE privind remedierea situației unităților de învățământ preuniversitar care dețin grupuri sanitare situate în curte, fără apă curentă și fără canalizare

Text Size:

  • Increase
  • Decrease
  • Normal

Current Size: 100%

Current Style: Standard

Accessibility
Versiune tiparSend by email
Data publicării: 
Miercuri, 17 Aprilie, 2019

Autorizarea sanitară a construcțiilor de învățământ preuniversitar de stat și îndeplinirea standardelor în vigoare pentru desfășurarea activităților școlare într-un cadru sigur și modern reprezintă, încă din anul 2017, două dintre prioritățile Executivului.

În vederea asigurării unui sistem educațional de calitate, prin elaborarea de politici publice integrate, în acord cu prevederile Programului de Guvernare, Ministerul Educației Naționale a întreprins următoarele demersuri în ultimii doi ani:

  • În anul 2019, în bugetul Ministerului Educaței Naționale la Capitolul Cheltuieli de capital, Titlul 51 Transferuri între unități ale administrației publice, a fost alocată suma de 65 milioane lei pentru îmbunătățirea condițiilor în cele 1.180 de unități de învățământ care funcționează, în prezent, cu grupuri sanitare neconforme, dotate necorespunzător sau amplasate în exteriorul construcțiilor de învățământ.
  • Este în curs de promovare o hotărâre de Guvern ce reglementează cadrul pentru repartizarea acestor fonduri unităților administrativ-teritoriale, prin intermediul inspectoratelor școlare județene, în anul 2019.
  • În anul 2017, în rețeaua de învățământ preuniversitar de stat funcționau 2.219 unități de învățământ cu grupuri sanitare situate în curte, fără apă curentă și fără canalizare. Dintre acestea, 730 de unități de învățământ au fost cuprinse în finanțare prin diferite programe gestionate de către MDRAP* (PNDL I și II), MF (POR) și MEN (PRET - program prin care au fost construite grădinițe noi dotate corespunzător).
  • Drept urmare, în anul 2018 au rămas 1.489 de unități de învățământ care funcționau cu grupuri sanitare în exteriorul construcțiilor. Pentru 309 dintre aceste unități de învățământ, situația neconformă a fost remediată.
  • De asemenea, în anul 2019 vor continua lucrările începute în anii trecuți la circa 5.095 de unități de învățământ preuniversitar cuprinse în programele derulate prin MDRAP - PNDL I, PNDL II, AFIR și prin POR.
  • Prin coordonarea Unităţii de Management al Proiectelor pentru Modernizarea Reţelei Şcolare si Universitare (UMPMRSU), Ministerul Educaţiei Naţionale derulează Proiectul privind Reforma Educaţiei Timpurii în România (PRET), ale cărui obiective sunt reabilitarea și construcţia de grădiniţe. De asemenea, este în derulare și Proiectul privind Reabilitarea Infrastructurii Şcolare (PRIS), prin intermediul căruia sunt realizate reabilitarea și construcţia de unități din învăţământul preuniversitar.
  • În perioada 2017 - 2019 prin Proiectul Reforma Educației Timpurii în România au fost finalizate lucrările pentru 64 de grădinițe, iar prin Proiectul Reabilitarea Infrastructurii Școlare, pentru 32 de școli. În anul 2019, sunt în curs de execuție 96 de grădinițe și două școli.

* În vederea îmbunătățirii condițiilor din aceste unități, Ministerul Educației Naționale a semnat un protocol de colaborare cu MDRAP, deoarece în conformitate cu prevederile OUG nr. 28/2013, MDRAP este autoritatea desemnată să coordoneze Programul Național de Dezvoltare Locală și să finanțeze lucrările de construcții/intervenții la unitățile de învățământ pentru realizarea/extinderea/ reabilitarea/ modernizarea/dotarea acestora. În baza acestui protocol, MEN acordă sprijin pentru identificarea necesităților pentru fiecare unitate de învățământ preuniversitar de stat.