
Obiectiv general
Dezvoltarea calității serviciilor de consiliere și orientare în carieră (COC) din învățământul primar, gimnazial și liceal din România, prin racordarea acestora la practici europene de succes și la tendințele pieței muncii viitorului
Obiective specifice
OS 1: Asigurarea unui cadru metodologic unitar și relevant la nivel național pentru calitatea intervențiilor în COC la nivelul unităților de învățământ, pornind de la teorii promovate la nivel european, validate științific sau prin practică (whole school approach), în acord cu nevoile sistemului de învățământ preuniversitar românesc;
OS 2: Consolidarea competențelor resursei umane din CJRAE/CMBRAE și din unitățile școlare, pentru oferirea de servicii COC integrate la nivelul întregii școli, pentru incluziune, reducerea abandonului școlar și planificarea carierei, în acord cu piața forței de muncă;
OS3: Creșterea eficienței și accesibilității serviciilor de COC la nivel național, prin asigurarea de suport informațional, tehnic și material.
# Perioada de implementare a proiectului: 48 de luni, cu începere la 1 iulie 2025.
# Valoarea totală eligibilă a proiectului: 128.777.992,45 lei, respectiv 25.755.598,49 euro
Demersuri
Prin proiectul Practici transformaționale în consilierea și orientarea carierei (ConsEDU) se urmărește dezvoltarea calității serviciilor de consiliere și orientare în carieră (COC) din învățământul primar, gimnazial și liceal din România, prin:
1. crearea de mecanisme, metodologii și proceduri relevante, inclusiv standarde de calitate actualizate;
2. formarea consilierilor școlari în acord cu nevoile de orientare ale generațiilor actuale de elevi și tendințele globalizate ale pieței muncii:
a.2.500 de profesori consilieri școlari (de nivel preșcolar, primar, gimnazial, liceal)
b.2.000 de profesori diriginți
c. 500 de profesori pentru învățământ primar.
3. furnizarea serviciilor de informare, consiliere, coaching individual, îndrumare și evaluări vocaționale pentru elevi și familiile acestora, pentru o identificare realistă a intereselor și a competențelor elevilor, a opțiunilor de continuare a studiilor și a planului de carieră
a. 2.500 de unități de învățământ dotate cu kit de teste pentru consilierea și orientarea pentru carieră
b. 4.200 de elevi (câte 100 județ/mun. București) sprijiniți în formarea de competențe de management al carierei (4.200 de fișe individuale de orientare a carierei)
c.100 de sesiuni de consiliere cu părinții elevilor testați.
4. informarea și consilierea elevilor, absolvenților, părinților și cadrelor didactice cu privire la oportunitățile profesionale ale lumii viitorului, cel puțin:
a. 200 de cadre didactice informate
b. 200 de elevi gimnaziu și liceu informați
c.100 părinți informați
5. dezvoltarea Platformei Naționale de Consiliere și Orientare în Carieră - instrument centralizator de resurse în domeniu, sursă de informare a consilierilor școlari, a celorlalți actori din școală și comunitate, cu privire la acțiunile și pașii de parcurs în procesul consilierii și orientării elevilor (kit complet de instrumente de lucru - exerciții, aplicații, chestionare, teste de valori, aptitudini și interese etc. creat în proiect. Platforma va genera automat rapoarte de consiliere în carieră pentru elevii din anii terminali);
6. pilotarea modelului whole school approach în vederea extinderii la nivel național, prin activitati de mentorat, pentru 50 de elevi din clasa a 8-a și a 12-a de către absolvenți de gimnaziu, respectiv de liceu.
Grupuri-țintă
-
Școli: 2.500 de unități de învățământ preuniversitar, dintre care 42 de unități școlare participante la programul-pilot);
-
Elevi din învățământul primar, gimnazial, liceal: 4.150 de elevi (ISCED 1-4) cel puțin 100 de elevi/județ; 50 de elevi (ISCED 1-4) romi/din medii dezavantajate mentorați;
-
Profesori consilieri școlari, inclusiv diriginți și învățători: 35 Personal didactic; Personal cu atribuții în domeniul educației, altul decât cel didactic; personal din Ministerul Educației și Cercetării și din instituțiile subordonate sau în coordonare, altul decât cel didactic; personal cu responsabilități în monitorizarea și evaluarea calității sistemului de învățământ; 5.000 Personal didactic: personal didactic de predare (profesori consilieri școlari, profesori diriginți, profesori pentru învățământ primar, gimnazial și liceal) și personal didactic de conducere din CJRAE/CMBRAE și unități de învățământ preuniversitar;
-
Părinți/reprezentanți legali/tutori ai elevilor din învățământul preuniversitar: 100.
Parteneri
Ministerul Educației și Cercetării, în calitate de Beneficiar, implementează proiectul în parteneriat cu:
-
Universitatea din București (Partener 1);
-
Centrul Municipiului București de Resurse și Asistență Educațională - CMBRAE (Partener 2);
-
Casa Corpului Didactic București (Partener 3);
-
Inspectoratul Școlar Județean Iași (Partener 4).
Locația proiectului: 8 regiuni de dezvoltare: București-Ilfov, Nord-Est, Sud-Est, Sud - Muntenia, Sud-Vest Oltenia, Vest, Nord-Vest, Centru.
Principalele rezultate ale proiectului:
⇒ elaborare meta-cadru de referință conținând un ansamblu coerent de repere pentru definirea responsabilităților, rolurilor și competențelor tuturor actorilor implicați în COC la nivelul școlii, dar și asupra rezultatelor pe care ar avea să le atingă și a standardelor de calitate în acest sens;
⇒ elaborarea și aplicarea unei metodologii de cercetare pentru investigarea politicilor, practicilor și sistemelor de asigurare a calității COC la nivel internațional;
⇒ derularea de activități de COC prin 42 de experți (câte 1 expert/județ/municipiul București), prin pilotarea instrumentelor/resurselor din cadrul proiectului;
⇒ aderarea la 1 organism profesional/2 ani
⇒ elaborarea de Standarde de calitate actualizate pentru COC la nivelul întregii școli, Profilul profesional al consilierului școlar, Cod etic pentru activitatea de COC a consilierului școlar, Metodologie/Procedură de stabilire a parteneriatelor în cadrul activității COC;
⇒ dezvoltarea unei platforme IT de nivel național - resursă unică de informare și consiliere a carierei în învățământul preuniversitar ce va conține, printre altele, baze de date, kit de instrumente de consiliere și testare psiho-aptitudinală pentru informarea și consilierea carierei elevilor din nivelurile primar, gimnazial și liceal, RED, conexiuni către diverse servicii, secțiune de consiliere online, secțiune de generare rapoarte/recomandări de consiliere, baze de date etc.;
⇒ dezvoltarea și derularea unui program acreditat de formare în COC, cu pachet de resurse aferente;
⇒ 2.500 unități de învățământ dotate cu kit de teste/instrumente COC.
Alte informații privind lansarea/derularea acestui proiect, inclusiv prezentarea selectivă a rezultatelor urmărite, sunt disponibile în comunicatul de presă publicat ► aici.
_______________________
ANUNȚURI DE SELECȚIE / INFORMĂRI
[09.10.2025] A N U N Ț privind organizarea selecţiei pentru ocuparea unor posturi de experți externi - în afara organigramei - în cadrul proiectului „Practici transformaționale în consilierea și orientarea carierei (ConsEDU)”, cod MySMIS 339374, finanțat prin Programul Educație și Ocupare 2021 - 2027 (PEO) + A N E X E (fișiere editabile în arhivă ZIP)
- 35 de afişări





