Viitorul și obiectivele Procesului Bologna post-2020, discutate la București, în cadrul Grupului de monitorizare a Procesului Bologna

Text Size:

  • Increase
  • Decrease
  • Normal

Current Size: 100%

Current Style: Standard

Accessibility
Versiune tiparSend by email
Data publicării: 
Vineri, 5 Aprilie, 2019

Ministerul Educației Naționale a organizat, în perioada 4-5 aprilie 2019, la București, Reuniunea Grupului de monitorizare a Procesului Bologna (Bologna Follow-Up Group/BFUG). Evenimentul a fost găzduit de Universitatea POLITEHNICA din București, fiind inclus în calendarul acțiunilor realizate în contextul exercitării de către România a Președinției Consiliului Uniunii Europene.

În acest context, ministrul Educației Naționale, Ecaterina Andronescu, a subliniat rolul Procesului Bologna în dezvoltarea învățământului superior și evoluția acestuia în cei 20 de ani de la adoptarea Declarației de la Bologna (1999).

Este un moment propice să luăm în considerare progresele pe care le-am făcut, provocările cu care ne-am confruntat în punerea în aplicare a reformelor și să ne gândim cum ar trebui să arate în viitor Procesul Bologna, ce priorități și inițiative putem avea în continuare pentru a răspunde adecvat schimbărilor economice și sociale.

În pofida diversității sistemelor noastre de învățământ superior, ne confruntăm cu provocări similare. Mă refer la tendințele demografice, evoluțiile tehnologice, digitalizarea, schimbările climatice, precum și la provocările societale: de la șomaj și inegalitate socială până la probleme legate de migrație și radicalizare. Învățământul superior poate și trebuie să joace un rol decisiv în furnizarea de soluții, a declarat ministrul Ecaterina Andronescu.

Principalele teme din agenda reuniunii au vizat viitorul Procesului Bologna, incluzând guvernanța, prioritățile tematice și obiectivele după anul 2020, precum și stadiul activităților desfășurate de grupurile de lucru stabilite în marja Procesului Bologna, pentru perioada 2018-2020.

Au participat peste 100 de reprezentanți ai statelor membre ale Spațiului european pentru învățământul superior, ai organismelor consultative și experți din domeniul asigurării calității în învățământul superior.

Reuniunea Grupului de monitorizare a Procesului Bologna a fost precedată de Adunarea Generală EQAR și de reuniunea Comitetului Registrului european pentru asigurarea calității în învățământul superior (2 - 3 aprilie 2019), ambele evenimente fiind organizate de Ministerul Educației Naționale în contextul exercitării de către țara noastră a mandatului de președinte al Consiliului Uniunii Europene (1 ianuarie - 30 iunie 2019).

În cadrul Adunării Generale, președintele EQAR, Karl Dittrich, a reconfirmat, în discursul susținut, prezența ARACIS în registrul EQAR, fapt ce demonstrează că standardele și orientările privind asigurarea calității sunt de natură să crească încrederea în învățământul superior din România.

Informații suplimentare

Grupul de monitorizare a Procesului Bologna (BFUG) este principalul for de discuții al Procesului care se întrunește de două ori pe an - între conferințele ministeriale - în statul care deține Președinția rotativă a Consiliului Uniunii Europene.

Lansat prin Declarația de la Bologna din 1999, Procesul Bologna este unul dintre principalele procese voluntare de cooperare interguvernamentală la nivel european, implementat în prezent în 48 de state care definesc Spațiul european al învățământului superior (EHEA). Aceste țări implementează reforme în învățământul superior pe baza unor valori cheie comune - cum ar fi libertatea de exprimare, autonomia instituțiilor, asociații independente ale studenților, libertatea academică, libera circulație a studenților și a personalului.

Prin acest proces, țările, instituțiile și părțile interesate din Spațiul european își adaptează continuu sistemele de învățământ superior, făcându-le mai compatibile și întărind mecanismele lor de asigurare a calității. Pentru toate aceste țări, obiectivul principal este creșterea mobilității studenților și facilitarea angajabilității.

Din Procesul Bologna fac parte 48 de state participante, Comisia Europeană și membri consultativi (organizații din domeniul învățământului superior -  EUA, ESU, ENQA, EURASHE, Consiliul Europei, Business Europe, Education International) și alți parteneri.

BIROUL DE COMUNICARE