Astăzi, 19 noiembrie 2024, Ministrul Educației, Ligia Deca, a participat la sesiunea de evaluare a României în cadrul procesului de aderare la Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE), desfășurată în marja Comitetului Politici Educaționale (EDPC), la Paris.
În cadrul acestei audieri, au fost prezentate principalele elemente ale raportului de aderare al României, privind componenta de educație, realizat în vederea evaluării capacității și a inițiativei României de a pune în aplicare instrumentele juridice ale OCDE aflate în competența EDPC. Discuția, moderată de Președintele Comitetului, a fost urmată de intervenții ale unor state membre care au prezentat, sectorial, principalele constatări, punctele tari, precum și provocările cu care se confruntă România în educație, în calitate de țară candidat.
Ministrul Educației a apreciat calitatea și consistența raportului redactat de Secretariatul OCDE. Discuțiile au avut un caracter pozitiv și s-au concentrat pe schimburi de bune practici privind:
-
îmbunătățirea abordărilor unitare și integrate pentru învățământul antepreșcolar și preșcolar;
-
dezvoltarea politicilor ce vizează calitatea, echitatea și incluziunea elevilor în învățământul preuniversitar;
-
creșterea capacității instituțiilor de învățământ superior de a oferi programe relevante și accesibile;
-
extinderea posibilităților de perfecționare și recalificare, ca parte esențială a învățării pe tot parcursul vieții.
Reuniunea de astăzi reprezintă un pas important în procesul tehnic de evaluare a României în domeniul politicilor educaționale, conform Foii de Parcurs pentru aderarea la OCDE.
De asemenea, în cadrul deplasării efectuate la OCDE, ministrul Ligia Deca a avut o întâlnire bilaterală cu Andreas Schleicher, Directorul OCDE pentru Educație și Competențe. Printre subiectele abordate s-a numărat și participarea României la studiile OCDE (TALIS 2024, Education at a Glance 2024, PISA 2026, PIIAC 2025-2029) și potențiale viitoare colaborări.
Ministrul Educației, Ligia Deca:
„România este deja câștigătoare în urma colaborării cu OCDE în domeniul educației, care s-a intensificat în ultimii ani, prin participarea la studiile internaționale prestigioase pe care organizația le desfășoară. Pentru a avea o educație care să ofere fiecărui tânăr șansa de a-și atinge potențialul, indiferent de mediul social sau economic, avem nevoie să ne fundamentăm măsurile pe aceste studii obiective și de înaltă calitate și mă bucur că am putut iniția și consolida participarea României în studiile OCDE în domeniul educației. Aderarea cu drepturi depline va reprezenta, însă, o confirmare a eforturilor depuse și va consolida drumul nostru către un sistem educațional modern și echitabil. Aceasta este o viziune pe termen lung, căreia vom putea să-i culegem roadele în timp.
Cred că România a demonstrat deja alinierea la principiile și standardele acestei organizații. Ministerul Educației a fost parte activă în procesul de aderare, sprijinind dialogul experților noștri cu omologi din statele membre OCDE. Participăm la numeroase proiecte internaționale, contribuim cu date pentru a fi prezenți în rapoartele organizației și am primit constant asistență tehnică de înalt nivel în implementarea legilor educației din 2023, cu accent pe învățământul preuniversitar. Mulțumesc întregii echipe a Ministerului Educației, a Ministerului Afacerilor Externe, precum și Secretariatului OCDE pentru colaborarea excelentă în acest proces esențial pentru fructificarea avantajelor pe care le oferă aderarea țării noastre la OCDE.”
BIROUL DE PRESĂ
- 2310 afişări