Întâlnire între Ministrul Educației, Ligia Deca, și Rita Almeida, manager al sectorului de educație pentru Europa și Asia Centrală în cadrul Băncii Mondiale

Text Size:

  • Increase
  • Decrease
  • Normal

Current Size: 100%

Current Style: Standard

Accessibility
Versiune tiparSend by email
Data publicării: 
Miercuri, 18 Septembrie, 2024

Ministrul Educației, Ligia Deca, a avut miercuri, 18 septembrie, o întrevedere cu doamna Rita Almeida, manager al sectorului de educație pentru Europa și Asia Centrală în cadrul Băncii Mondiale.

La întrevedere au mai participat, din partea Ministerului Educației, Bogdan Cristescu și Sorin Ion, secretari de stat, Liliana Preoteasa, director al Unității de Management al Proiectelor cu Finanțare Externă, și Mirela Dîrstaru, director al Unității de Management al Proiectelor pentru Modernizarea Rețelei Școlare și Universitare.

Delegația Băncii Mondiale a fost formată din Rita Almeida, manager al sectorului de educație pentru Europa și Asia Centrală, Alanna Simpson, Manager de țară interimar, și echipa alcătuită din specialiști în educație, operațiuni și economie, Ciro Avitabile, Cristobal Cobo, Alina Sava, Ioana Irimia și Lorena Chiran.

În prima parte a întrevederii a fost analizată situația grădinițelor și a școlilor afectate de inundații din județul Galați, precum și posibilitatea unei intervenții a Ministerului Educației cu sprijinul Băncii Mondiale.

Ministerul Educației centralizează nevoile unităților de învățământ afectate și va coordona alocarea de ajutoare și sprijinul de care au nevoie școlile, pentru reîntoarcerea cât mai rapidă a copiilor în clasă”, a declarat Ligia Deca, Ministrul Educației.

Întrevederea a continuat cu o discuție despre rezultatele proiectelor derulate de Ministerul Educației în parteneriat cu Banca Mondială.

Proiectul privind învățământul secundar (ROSE), finanțat de Banca Internațională pentru Reconstrucție și Dezvoltare printr-un împrumut de 200 milioane Euro, este în ultimele luni de implementare.

Rezultatele proiectului ROSE sunt peste așteptările inițiale, depășindu-se cele mai multe dintre țintele planificate inițial. Spre exemplu, rata medie a abandonului școlar în clasele terminale din liceele sprijinite de proiect a scăzut cu aproape 6 puncte procentuale (p.p.), în timp ce rata medie de promovare a bacalaureatului în liceele sprijinite de proiect a crescut cu peste 19 p.p. Ambii indicatori au depășit semnificativ țintele finale asumate.

În ultimele luni s-au făcut progrese semnificative în implementarea proiectului Școli mai sigure, incluzive și sustenabile, finanțat integral de către Banca Internațională pentru Reconstrucție și Dezvoltare cu 100 milioane de euro pentru construirea/ consolidarea și extinderea a 22 de școli. În această vară au început lucrările pentru 3 școli din județul Iași: Școala cu clasele I-VIII „Aron Vodă” Aroneanu, Școala cu clasele I-VIII „V.Alecsandri” Mircești și Școala cu clasele I-VIII Coropceni, Ciortești.

Pentru viitor, Ministerul Educației a inițiat un memorandum privind adoptarea Programului Național „Educația viitorului: un deceniu de transformare”, pe următorii zece ani, din surse de finanțare complementare de la Banca Internațională pentru Reconstrucție și Dezvoltare (BIRD), fonduri europene și bugetul de stat.

Domeniile prioritare de intervenție ale Programului Național „Educația viitorului: un deceniu de transformare” sunt:

  1. Program integrat de îmbunătățire a competențelor de literație, numerație și din domneiul științelor, respectiv a abilităților socio-emoționale în rândul copiilor/tinerilor în risc de excluziune școlară;

  2. Creșterea calității sistemului de formare inițială și continuă a personalului didactic;

  3. Crearea unei rute complete de formare prin învățământul tehnologic dual;

  4. Standardizarea evaluărilor naționale și participarea la studii internaționale comparative (PISA, ICCS etc.);

  5. Consolidarea capacității instituționale de a gestiona transformarea digitală coerentă a învățământului preuniversitar.

Banca Mondială rămâne un partener important pentru Ministerul Educației în gestionarea situațiilor de criză și aplicarea reformelor asumate prin noile legi ale educației.