Proiect: Sistem unitar pentru educație timpurie incluzivă și de calitate (SU-ETIC)

Text Size:

  • Increase
  • Decrease
  • Normal

Current Size: 100%

Current Style: Standard

Accessibility

Obiectiv general

Sprijinirea, în continuare, a dezvoltării unui sistem unitar de educație timpurie, incluzivă și de calitate, cu scopul îmbunătățirii ratelor de participare, atât la nivel antepreșcolar, cât și la nivel preșcolar, inclusiv pentru copiii provenind din grupuri defavorizate.

Obeictive specifice

OS 1: Dezvoltarea cadrului de asigurare a calității educației timpurii prin elaborarea unui set unitar de standarde de calitate pentru programele de educație timpurie;

OS 2: Creșterea capacității unităților de învățământ cu grupe de nivel preșcolar și/sau antepreșcolar și a inspectoratelor școlare de a evalua și monitoriza calitatea programelor de educație timpurie, prin conceperea și derularea unui program de formare la nivel județean dedicat utilizării setului unitar de standarde de  calitate pentru programele de educație timpurie;

OS3: Dezvoltarea și susținerea sistemului de formare inițială a personalului didactic de predare din domeniul educației timpurii printr-un program-cadru sistemic care să vizeze:

(i) formarea continuă a profesorilor din liceele pedagogice/liceele cu clase de vocațional pedagogic în vederea implementării noului curriculum și a principiilor de bază ale unei educații timpurii incluzive și de calitate;

(ii) un program de alocare a unor pachete educaționale pentru derularea, anual, a unor ateliere de vară în domeniul pedagogic pentru elevii din clasa a XI-a din liceele pedagogice și clasele de vocațional pedagogic care urmează să devină educatori, inclusiv a celor care fac parte din categorii defavorizate;

(iii) elaborarea și editarea de ghiduri metodice pe discipline pentru profesorii care se ocupă de formarea inițială a educatorilor din licee pedagogice/licee cu clase de vocațional pedagogic și din învățământul universitar pedagogic (licență Pedagogia Învățământului Primar și Preșcolar);

OS4: Dezvoltarea competențelor personalului din educația timpurie, printr-un program de mentorat și de formare continuă, adaptat legislației în vigoare și tendințelor la nivel european în domeniul educației timpurii, în vederea diminuării decalajului urban-rural în abordarea noului curriculum și a strategiilor didactice invovatoare;

OS5: Sprijinirea implementării noului curriculum și a principiilor de bază ale unei educații timpurii incluzive și de calitate prin elaborarea și editarea de ghiduri cu bune practici pentru cadrele didactice din unitățile de învățământ preuniversitar cu personalitate juridică cu grupe de nivel preșcolar și/sau antepreșcolar, cu un accent deosebit pe strategii didactice inovatoare (inclusiv predare online și formarea competențelor digitale, precum și adaptarea procesului educațional în context etno și multicultural).

Demersuri

continuarea eforturilor de construire a sistemului unitar, incluziv și de calitate va demara cu elaborarea unui set unitar de standarde de calitate pentru programele de educație timpurie, pornind de la Reperele Fundamentale în Învățarea și Dezvoltarea Timpurie a Copilului (RFIDTC) și de la o analiză atentă a cercetărilor actuale, a bunelor practici și a politicilor internaționale privind sistemele unitare de educație timpurie. Demersul va asigura o bază solidă pentru funcționarea optimă a sistemului de educație timpurie, în contextul în care standardele vor reflecta aspecte precum : (i) autorizarea, acreditarea și evaluarea periodică a unităților de educație timpurie; (ii) dotarea unităților de educație timpurie; (iii) profilul profesional al personalului didactic și nedidactic din educația timpurie și cerințe privind formare inițială și continuă a acestuia; (iv) curriculum și evaluare.

standardele nou elaborate vor fi completate cu un modul de formare adresat personalului care se ocupă de monitorizarea calității în cadrul serviciilor de educație timpurie pentru a facilita implementarea unitară și accesibilă a acestora.

⇒ în ceea ce privește profesorii, vor fi valorificate experiențele din proiectele derulate anterior și va fi sprijinită derularea, la nivel județean, a unor programe de mentorat (formare continuă, consiliere și îndrumare temporară) adaptate nevoilor identificate, care să conducă la eliminarea decalajelor urban-rural în aplicarea noului curriculum și la promovarea strategiilor inovatoare pentru personalul didactic de predare și didactic auxiliar care lucrează copiii antepreșcolari și preșcolari.

⇒ o altă dimensiune importantă a formării continue va fi adresată profesorilor din liceele pedagogice care formează viitoarele cadre didactice din educația timpurie, o dimensiune care vizează practic și formarea inițială, îndeosebi prin tematicile abordate și prin rezultatele complementare, respectiv ghidurile metodice pentru profesorii metodiști din liceele pedagogice/liceele cu clase de vocațional pedagogic și pentru profesorii din învățământul universitar pedagogic (licență Pedagogia Învățământului Primar și Preșcolar) care vor asigura deschiderea formării inițiale către ideile și practicile care au intrat în sistem în ultimii 20 de ani, precum și către noile planuri-cadru concepute de minister pentru această specializare.

În ceea ce privește formarea inițială, un demers important va fi îndreptat, în special, către elevii care provin din categoriile defavorizate din liceele pedagogice/liceele cu clasele de vocațional pedagogic (specializarea educatoare sau educator puericultor), astfel încât aceștia să aibă posibilitatea de a beneficia de resurse financiare pentru derularea unor activități specifice, în cadrul unor ateliere de vară în domeniul pedagogic.

Grupuri-țintă

  • Personal didactic de predare: 11.232 de persoane;

  • Personal didactic auxiliar (inclusiv mediatori școlari): 80 de persoane;

  • Personal didactic de conducere, de îndrumare şi control: 1.126 persoane;

  • Elevi din programe de formare pentru educație timpurie: 8.400 de elevi în 3 ani).

Parteneri

Parteneri ai proiectului sunt Agenția Română de Asigurare a Calității în Învățământul Preuniversitar (ARACIP), Universitatea Națională de Știință și Tehnologie Politehnica București - Centrul Universitar Pitești și Universitatea Ştefan cel Mare din Suceava.

Alte informații relevante privind derularea acestui proiect, inclusiv prezentarea selectivă a rezultatelor urmărite, sunt disponibile în comunicatul de presă publicat ► aici.

 

Data publicării: 
Vineri, 3 Octombrie, 2025