

Raportul Internațional TALIS dedicat Studiului Internațional privind Procesul de Predare-Învățare 2024* a fost lansat astăzi, 7 octombrie 2025.
România a participat, în perioada 2020 - 2025, la pregătirea și administrarea TALIS 2024 sub coordonarea Centrului Național pentru Curriculum și Evaluare (CNCE, ex-CNPEE), în conformitate cu prevederile Hotărârii de Guvern nr. 1400/2022 și cu sprijinul Comisiei Europene prin cofinanțarea realizată prin Programul Erasmus+.
Pentru România, Consorțiul internațional care a manageriat TALIS 2024 a selectat, în mod aleatoriu, 216 unități de învățământ, din cadrul acestora fiind stabilit un eșantion de 4.000 de profesori, reprezentativ la nivel național. Administrarea s-a realizat pe baza chestionarelor de opinie (având conținut diferit pentru cele două categorii de respondenți: profesori și directori ai școlilor selectate). În România, chestionarele s-au administrat în format online. Deși durata completării chestionarului este de 45-60 de minute, respondenții au avut posibilitatea accesării acestui instrument de evaluare în mai multe sesiuni, într-o manieră flexibilă, fără presiunea încadrării într-un timp dat.
Toate informațiile colectate în TALIS sunt tratate anonim și confidențial. Profesorii, școlile, directorii școlilor participante nu pot fi identificați în rapoartele care valorifică rezultatele studiului.
TALIS 2024 abordează următoarele dimensiuni de politică educațională:
-
modul în care se desfășoară recrutarea, selecția și pregătirea profesorilor;
-
aspecte legate de dezvoltarea profesională - modalități de organizare, tipologia profesorilor participanți, posibile bariere în calea accesării formelor de dezvoltare profesională disponibile;
-
aspecte legate de activitatea profesorilor la clasă și tipul de feedback pe care îl primesc pentru a-și îmbunătăți activitatea;
-
modul în care politicile și practicile implementate la nivelul școlii influențează mediul de învățare și impactul acestora asupra activității profesorilor;
-
aspecte referitoare la satisfacția profesională a profesorilor și a directorilor.
Raportul prezentat astăzi este structurat pe 7 capitole:
-
Capitolul 1 oferă o imagine de ansamblu asupra forței de muncă din domeniul educației și a modului în care aceasta a evoluat ca răspuns la contextele în schimbare.
-
Capitolul 2 face un bilanț al rezultatelor profesionale ale profesorilor, analizează care profesori au mai multe șanse să prospere profesional și explorează modul în care cerințele profesorilor sunt legate de rezultatele lor profesionale.
-
Capitolul 3 evidențiază cerințele cu care se confruntă profesorii, adesea ca răspuns la contextele lor în schimbare.
-
Capitolul 4 analizează oportunitățile de învățare ale profesorilor, care sunt resurse cruciale capabile să influențeze rezultatele profesionale.
-
Capitolul 5 reliefează autonomia și oportunitățile de leadership experimentate de profesori și modul în care aceste resurse se raportează la rezultatele lor profesionale.
-
Capitolul 6 explorează relațiile profesionale ale profesorilor, inclusiv interacțiunile lor cu directorii școlilor, cu colegii, cu elevii și cu părinții/tutorii. Sunt explorate modalitățile în care leadership-ul colaborativ, colegialitatea și angajamentul cu familiile contribuie la susținerea comunităților școlare și modul în care aceste relații sunt legate de rezultatele profesionale ale profesorilor.
-
Capitolul 7 descrie intențiile de carieră ale profesorilor, care sunt strâns legate de rezultatele lor profesionale. Acesta examinează resursele personale și profesionale, cum ar fi motivația, condițiile de angajare și statutul social și modul în care acestea se raportează la modelele de continuitate sau de ieșire din sistemul de învățământ.
Mai multe informații sunt disponibile aici (în limba engleză), respectiv aici ► Country Note (tradusă în limba română).
*** Studiul Internațional privind Procesul de Predare-Învățare (Teaching and Learning International Study - TALIS), inițiat de către Organizația de Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE), aflat deja la a patra rundă, TALIS 2024, este cel mai amplu și mai aprofundat studiu internațional care se concentrează asupra condițiilor de lucru ale cadrelor didactice și asupra mediului educațional din unitățile de învățământ din peste 50 de țări de pe 5 continente. În același timp, studiul reprezintă o ocazie pentru profesori și directori de a contribui la analiza sistemului educațional și la dezvoltarea politicii educaționale din fiecare țară participantă. Analiza transnațională elaborată la final oferă țărilor participante posibilitatea de a identifica situații comune și de a descoperi exemple de bune practici ce ar putea fi adoptate.
BIROUL DE PRESĂ
- 4 afişări