Centre județene de resurse și asistență educațională/Centrul Municipiului București de Resurse și Asistență Educațională (CJRAE/CMBRAE)

Text Size:

  • Increase
  • Decrease
  • Normal

Current Size: 100%

Current Style: Standard

Accessibility

- pagină în construcție -

---------------------------------------

A. PREZENTARE

Centrele județene de resurse și asistență educațională/Centrul Municipiului București de Resurse și Asistență Educațională (CJRAE/CMBRAE) sunt instituții de învățământ special integrat, cu personalitate juridică, specializate în oferirea, coordonarea, monitorizarea și evaluarea de servicii educaționale specifice acordate beneficiarilor direcți și indirecți ai educației, pentru a asigura tuturor accesul la o educație de calitate, precum și asistența necesară în acest sens.

Activitatea CJRAE/CMBRAE are la bază următoarele valori: profesionalismul, responsabilitatea, echitatea, incluziunea și diversitatea.

⇒ Beneficiarii serviciilor educaționale furnizate de CJRAE/CMBRAE sunt:

a) antepreșcolarii, preșcolarii și elevii din unitățile de învățământ preuniversitar;

b) părinții/tutorii/reprezentanții legali ai copiilor/tinerilor;

c) personalul angajat în unitățile de învățământ;

d) membri ai comunității locale.

⇒ CJRAE/CMBRAE are responsabilități în dezvoltarea, coordonarea, monitorizarea și evaluarea următoarelor servicii:

a) servicii de asistență psihopedagogică pentru elevii în risc de excluziune școlară;

b) servicii de consiliere vocațională, orientare școlară și profesională;

c) servicii de terapie logopedică;

d) servicii de evaluare, orientare/reorientare dinspre învățământul special spre învățământul de masă și invers;

e) servicii de mediere școlară;

f) servicii de sprijin psihopedagogic pentru elevii cu CES integrați în învățământul de masă;

g) servicii de sprijin, consiliere și formare a cadrelor didactice, în parteneriat cu CNFDCD și CCD;

h) servicii de educație parentală;

i) servicii de intervenție în situații de violență școlară, de mediere a conflictelor școlare și de consiliere a preșcolarilor/ elevilor implicați în situații de violență școlară;

j) servicii de informare, consiliere și sprijin pentru personalul unităților de învățământ și pentru copii/elevi în scopul prevenirii traficului și consumului de droguri, a delincvenței și predelincvenței juvenile și a altor comportamente de risc, precum și a oricărei forme de violență în spațiul școlar, inclusiv bullying, cyberbullying, hărțuire;

k) servicii de facilitare a integrării sociale și culturale a antepreșcolarilor/preșcolarilor/elevilor în colectivul clasei/grupei și al unității de învățământ.

⇒ Legislație organizare și funcționare:

1. Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023, cu modificările și completările ulterioare;

2. Ordinul nr. 5.701/2024 de aprobare a Regulamentului-cadru de organizare și funcționare a centrelor județene/al municipiului București de resurse și asistență educațională;

3. Ordinul nr. 1985/1305/5805/2016 privind aprobarea metodologiei pentru evaluarea şi intervenţia integrată în vederea încadrării copiilor cu dizabilităţi în grad de handicap, a orientării şcolare şi profesionale a copiilor cu cerinţe educaţionale speciale, precum şi în vederea abilitării şi reabilitării copiilor cu dizabilităţi şi/sau cerinţe educaţionale speciale

4. Ordinul nr. 6.235/2023 pentru aprobarea Procedurii privind managementul cazurilor de violență asupra antepreșcolarilor/preșcolarilor/elevilor și a personalului unității de învățământ, precum și al altor situații corelate, în mediul școlar și a suspiciunii de violență asupra copiilor în afara mediului școlar.

B. Rețeaua CJRAE/CMBRAE

CJRAE ALBA

CJRAE ARAD  

CJRAE ARGEȘ

CJRAE BACĂU

CJRAE BIHOR

CJRAE BISTRIȚA-NĂSĂUD

CJRAE BOTOȘANI  

CJRAE BRAȘOV

CJRAE BRĂILA  

CMBRAE BUCUREȘTI

CJRAE BUZĂU

CJRAE CARAȘ SEVERIN

CJRAE CĂLĂRAȘI

CJRAE CLUJ

CJRAE CONSTANȚA

CJRAE COVASNA  

CJRAE DÂMBOVIȚA

CJRAE DOLJ  

CJRAE GALAȚI

CJRAE GIURGIU

CJRAE GORJ

CJRAE HARGHITA

CJRAE HUNEDOARA  

CJRAE IALOMIȚA

CJRAE IAȘI

CJRAE ILFOV

CJRAE MARAMUREȘ

CJRAE MEHEDINȚI

CJRAE MUREȘ

CJRAE NEAMȚ

CJRAE OLT

CJRAE PRAHOVA

CJRAE SATU MARE

CJRAE SĂLAJ

CJRAE SIBIU

CJRAE SUCEAVA

CJRAE TELEORMAN

CJRAE TIMIȘ

CJRAE TULCEA  

CJRAE VASLUI

CJRAE VÂLCEA

CJRAE VRANCEA

C. RESURSE   

Programe și activități de consiliere pentru dezvoltarea competențelor socio-emoționale ale elevilor. Ghid pentru profesorii consilieri școlari

Volumul I: Învățământ primar

Volumul II: Învățământ gimnazial

Volumul III:  Învățământ liceal/ profesional de trei ani

COMPETENȚELE SOCIALE ȘI EMOȚIONALE. Colecție de bune practici pentru consilieri și profesori

D. PROIECTE

1. Studii de impact pentru o reglementare mai bună - cod SIPOCA 603, finanțat prin Programul Operațional Capacitate Administrativă, cu asistență tehnică oferită de Banca Mondială.

Scopul principal al proiectului a fost de a îmbunătăți calitatea fundamentării proiectelor de acte normative elaborate de instituțiile administrației publice centrale. 

Ministerul Educației a fost selectat ca instituție pilot și a primit asistență tehnică în elaborarea unui studiu de impact aprofundat, precum și în elaborarea de instrumente de prezentare și motivare care însoțesc proiecte de acte normative.

Rezultat: STUDIU DE IMPACT: EVALUAREA SISTEMULUI DE CONSILIERE ȘI ORIENTARE ÎN CARIERĂ DIN ÎNVĂȚĂMÂNTUL PREUNIVERSITAR

2. Crearea și implementarea serviciilor comunitare integrate pentru combaterea sărăciei și a excluziunii sociale: Proiect-pilot

Ministerul Educației, în calitate de Partener 1, alături de Ministerul Muncii și Solidarității Sociale, în calitate de Beneficiar și Ministerul Sănătății, în calitate de Partener 2, a implementat în perioada 11 septembrie 2018 - 11 noiembrie 2023, proiectul POCU/375/4/22/122607, Crearea și implementarea serviciilor comunitare integrate pentru combaterea sărăciei și a excluziunii sociale, finanțat prin Programul Operațional Capital Uman, Axa Prioritară 4, Obiectivele Specifice 4.5, 4.6, 4.10.

Prin intermediul proiectului, persoanele care se confruntă cu sărăcie și excluziune socială din 139 de comunități rurale și mic urbane cu tip de marginalizare peste medie și severă, din care 7 orașe și 132 comune cu tip de marginalizare peste medie și severă, acoperind 40 de județe și 7 regiuni de dezvoltare, potrivit Atlasului Zonelor Rurale Marginalizate din România, de la nivel național - cu excepția București-Ilfov, au beneficiat de servicii sociale integrate, incluzând, pentru componenta educație, servicii de consiliere și mediere școlară.

⇒ Rezultate

Au fost constituite la nivel județean 40 de Unități Județene de Suport și Supervizare (UJSS), cu rol de coordonare şi suport tehnic şi metodologic a ECI, precum şi rol de monitorizare și raportare;

A fost creat un Pachet de proceduri, metodologii și instrumente de lucru pentru furnizarea integrată a serviciilor comunitare (domeniile social, educațional și medical). Pachetul a fost pilotat la nivelul comunităților din proiect și cuprinde 108 instrumente de lucru din cele 3 domenii (social, educațional, sănătate).

A fost aplicat Managementul de caz ca metodă de lucru utilizată în furnizarea serviciilor comunitare integrate, respectiv  coordonarea specialiștilor din cele 3 domenii pentru realizarea integrată a evaluării nevoilor și resurselor; planificarea intervenției; monitorizarea și evaluarea impactului.

Au fost create 126 de Echipe Comunitare Integrate în UAT-urile care au semnat protocoale de colaborare și în care incluși 649 specialiști (beneficiari de subvenție), din care:

i. în educație - 178 (96 de consilieri școlari și 82 de mediatori școlari).

A fost creată și dezvoltată o aplicație online utilizată de echipele comunitare integrate, pentru înregistrare și raportare cazuistică. 

Au fost sprijiniți de către Echipele Comunitare Integrate peste 16.000 de beneficiari.

3. Programul Incluziune și Demnitate Socială 2021-202 - Apel de proiecte non-competitiv finanțat din Prioritatea P04 - Ghidul Solicitantului - Condiții Specifice Sprijinirea comunităților rurale fără acces sau cu acces limitat la serviciile sociale

Ghidul solicitantului s-a aflat în consultare publică pe site-ul MIPE în perioada 14.06 - 08.07.2024

E. EVENIMENTE

- în curs de completare - 

Data publicării: 
Miercuri, 28 August, 2024