Dragi colegi,
Ne face o deosebită plăcere să anunțăm apariția celui de-al doilea număr al Buletinului Informativ al Ministerului Educației și Cercetării.
Așa cum precizam și în primul număr, în cuprinsul acestor materiale cu periodicitate bilunară prezentăm sintetic principalele inițiative și demersuri derulate și concretizate de Ministerul Educației și Cercetării în interesul beneficiarilor direcți ai învățământului: elevii, studenții și profesorii.
Vă mulțumim anticipat pentru interesul pe care sperăm să-l acordați în continuare, ba mai mult, ne dorim să vă implicați prin semnalarea bunelor practici din domeniul dumneavoastră de activitate (cu accent pe digitalizare). De altfel, acesta este un capitol distinct al noilor ediții.
Propunerile dumneavoastră de practici inovative, soluții și modele originale de predare, însoțite de materiale-suport (imagini foto/video, link-uri și/sau descrieri/prezentări relevante) pot fi trimise pe adresele de e-mail buletin.informativ@edu.gov.ro și gheorghe.radulescu@edu.gov.ro.
---------------------------------------------
Numărul 2 / Cuprins
I. Învățământ preuniversitar
- 4 martie: începe prima etapă a înscrierii în învățământul primar (an școlar 2020-2021). Informații detaliate și utile despre proceduri + calendar sunt publicate aici.
- Metodologia și criteriile privind acordarea gradației de merit personalului didactic din învățământul preuniversitar de stat - sesiunea 2020 au fost aprobate prin ordinul ministrului Educației și Cercetării nr. 3.307/2020.
- În perspectiva desfășurării simulării la nivel național a Evaluării Naționale pentru absolvenții clasei a VIII-a și a probelor scrise ale examenului de Bacalaureat național (23 - 26 martie), a fost emisă o procedură specifică privind organizarea acesteia.
- Potrivit ordinului de ministru nr. 3.244/2020, în perioada 9 - 22 mai va avea loc sesiunea specială a examenului național de Bacalaureat 2020 pentru absolvenții de liceu participanți la loturile olimpice şi la competiţiile sportive şi artistice internaţionale programate în perioada examenului național de Bacalaureat (sesiunea iunie - iulie 2020).
- A fost aprobată procedura privind asigurarea condițiilor de egalizare a șanselor pentru elevii cu deficiențe de vedere/deficiențe de auz/tulburare de spectru autist/tulburări specifice de învățare care susțin examenele naționale în anul 2020.
- Prin ordinul de ministru nr. 3.193/2020 au fost eliminate și actualizate unele taxe percepute pentru serviciile prestate de către Centrul Național de Recunoaștere și Echivalare a Diplomelor (CNRED).
- Ministerul Educației și Cercetării și Centrul Național pentru Dezvoltarea Învățământului Profesional și Tehnic au lansat campania națională de promovare a învățământului profesional/dual „Meseria face diferența”.
II. Învățământ superior
- Ordinul de ministru 3.115/2020 reglementează, prin metodologia specifică, modalitatea de alocare şi utilizare a fondului pentru dezvoltarea instituţională a universităților de stat.
- Reminder: oportunități pentru absolvenții de învățământ superior - stagii remunerate la Secretariatul General al Consiliului (1 septembrie 2020 - 31 ianuarie 2021).
- Noile norme metodologice de avizare a actelor de studii, a anexelor la actele de studii şi a documentelor şcolare universitare emise de instituţiile de învăţământ superior din România sunt aprobate prin ordinul de ministru nr. 3.067/2020.
III. Proiecte europene
- Proiectul „Măsuri integrate de îmbunătăţire a accesului la educaţie al copiilor din şcoli defavorizate"
Asociația Telefonul Copilului, împreună cu Inspectoratul Școlar Județean Arad, Casa Corpului Didactic „Alexandru Gavra” și Centrul Județean de Resurse și Asistență Educațională, lansează proiectul „Măsuri integrate de îmbunătățire a accesului la educație al copiilor din școli defavorizate”, cod SMIS 2014+: 106615.
Proiectul urmărește facilitarea accesului la educaţie şi prevenirea, respectiv reducerea părăsirii timpurii a şcolii de către 388 de copii, elevi ai Şcolii Generale Adea, Şcolii Generale Țipar, Şcolii Generale Apateu și Liceului Tehnologic „Francisc Neuman”. În acest sens, proiectul asigură îmbunătăţirea şi diversificarea serviciilor educaţionale oferite în aceste 4 unități de învățământ și abilitarea a 95 de cadre didactice şi membri ai echipelor de sprijin pentru dezvoltarea şi promovarea unor servicii educaţionale de calitate, menite să asigure accesul egal la educaţie al elevilor proveniţi din grupuri dezavantajate. Proiectul presupune, totodată, implicarea unui numar de 400 de părinți în educația copiilor, prin dezvoltarea unor activități specifice.
Alte rezultate:
- 116.111: singura linie telefonică gratuită de asistență pentru copiii și adolescenții din România (site dedicat: 116111.ro)
- Centre de resurse online pentru copii și adolescenți, respectiv părinți.
IV. Bune practici în învățământul preuniversitar
- Tehnologia - „Arma” de supraviețuire în viitor (coordonator: prof. Marian Cîrlig - Școala Gimnazială „Dimitrie Ion Ghica" din Radovanu (județul Călărași)
„Activitatea a vizat curriculumul formal de la clasa a II-a, urmărind folosirea tehnologiei (internet, telefon, tabletă, tabla inteligentă, softuri gratis de pe internet) la toate orele de curs. S-au folosit elemente moderne de didactici ale învățării asistate de tehnologie, îmbinate cu metodele clasice și metodele didactice moderne de interacțiune educațională. Sarcinile de lucru au fost atractive prin folosirea telefonului/tabletei, realizând editare foto-video, desfășurarea de activități în clase virtuale (evaluare, dar și predare-învățare), softuri de simulare, platforme de evaluare, folosirea codurilor QR pentru testele de evaluare (...).”
Detalii aici și aici (pagina de faccebook a activității).
- Disciplina opțională „Tehnologia Informației și a Comunicațiilor Aplicată în Muzică” (autor: prof. Ana-Maria Barbu - Colegiul Național de Muzică „George Enescu” din București)
Începând cu anul școlar 2014-2015, la Colegiul Național de Muzică „George Enescu” din București, se desfășoară cursul opțional „Tehnologia Informației și a Comunicațiilor Aplicată în Muzică” la clasele a V-a, a VI-a, a VII-a, a VIII-a și a XI-a. Cursul este susținut de profesorul de Informatică și TIC, doamna Ana Maria Barbu.
Obiectivul principal al acestui curs este cunoaşterea şi stăpânirea programelor care au sau pot avea cel mai mare impact în notația (ortografia) muzicală, în dezvoltarea auzului, în mai buna înțelegere și capacitate de utilizare practică a unor noțiuni de teoria muzicii, dar și în dezvoltarea creativității (compoziţie).
Tinerii muzicieni au ocazia de a învăța programe de editare computerizată, prin intermediul cărora să poată scrie și auzi fragmente muzicale create de ei, să aibă noțiuni de instrumentație, transpoziție și orchestrație.
De asemenea, un obiectiv al cursului îl reprezintă ezvoltarea auzului, prin educarea elevilor pentru a utiliza site-ul teoria.com, ca soluție complementara orelor de Teoria muzicii, cu posibilitatea accesării unor exerciții de auz online, inclusiv in vederea lucrului suplimentar acasă.
Prezentarea detaliată a opționalului este disponibilă atașat (fișier ppt).
- 2330 de afişări