BULETIN INFORMATIV MEC // Nr. 1

Text Size:

  • Increase
  • Decrease
  • Normal

Current Size: 100%

Current Style: Standard

Accessibility
Data publicării: 
10.02.2020

Dragi colegi,

Ne face o deosebită plăcere să vă anunțăm că am reluat tradiția publicării buletinelor informative ale Ministerului Educației. Aceasta datează din perioada 1997-1998, suportul fiind la acea vreme hârtia. De această dată le veți regăsi online, pe edu.ro.

În cuprinsul acestor buletine informative, al căror ritm de apariție va fi bilunar, vom prezenta sintetic principalele inițiative și demersuri derulate și concretizate de Ministerul Educației în interesul beneficiarilor direcți ai învățământului: elevii, studenții și profesorii. 

Vă mulțumim anticipat pentru interesul pe care sperăm să-l acordați, ba mai mult, ne dorim să vă implicați prin semnalarea bunelor practici din domeniul dumneavoastră de activitate. De altfel, acesta este un capitol distinct al noilor ediții.

Propunerile dumneavoastră de practici inovative, soluții originale de predare etc., însoțite de materiale-suport (imagini foto/video, link-uri și/sau descrieri/prezentări relevante) pot fi trimise pe adresele de e-mail buletin.informativ@edu.gov.rogheorghe.radulescu@edu.gov.ro

---------------------------------------------

Numărul 1 / Cuprins

I. Mesajul ministrului Monica Cristina Anisie cu prilejul începerii semestrului al II-lea (an școlar 2019-2020)

„Este un semestru mai lung și va trebui să vă concentrați asupra a ceea ce va urma, pentru unii dintre voi, simulări și examenele naționale, iar pentru alții, olimpiade, teste și teze! Dar, pe lângă toate acestea, nu uitați să zâmbiți și să vă jucați. Este un drept al vostru!

Și profesorii au dreptul să zâmbească, mai ales că semestrul al doilea reprezintă pentru noi, cadrele didactice, o provocare: începem #debirocratizarea! 

Trebuie să ne concentrăm cu toții mai mult pe nevoile elevilor noștri, să le dezvoltăm competențe, să îi aducem mai aproape de viață și, nu în ultimul rând, să le formăm caractere. Să îi învățăm să fie OAMENI! Starea de bine în școală depinde de fiecare dintre noi!” 

---------------------------------------------

II. Învățământ preuniversitar

---------------------------------------------

III. Învățământ superior 

---------------------------------------------

IV. Oportunități de finanțare pentru cadrele didactice prin proiecte europene

Profesionalizarea carierei didactice a personalului din sistemul de educație și formare profesională și creșterea gradului de stimulare și motivare a cadrelor didactice pentru a-și îmbunătăți performanțele activității didactice efective la clasă sunt direcții strategice ale Ministerului Educației și Cercetării, puse în aplicare și finanțate prin PROGRAMUL OPERAȚIONAL CAPITAL UMAN (POCU) 2014-2020 AXA PRIORITARĂ 6 EDUCAȚIE ŞI COMPETENȚE. Astfel, POCU a stabilit priorități de investiții care țintesc direct îmbunătățirea competentelor cadrelor didactice din sistemul de educație și formare profesională.

Prin PRIORITATEA DE INVESTIȚII 10i - Reducerea și prevenirea părăsirii timpurii a școlii și promovarea accesului egal la educația timpurie, învățământ primar și învățământ secundar de calitate, inclusiv prin căi formale, non-formale și informale pentru reintegrarea în educație și formare se pot finanța:

  • Creșterea participării la învățământul antepreșcolar și preșcolar în special a grupurilor cu risc de părăsire timpurie a școlii prin:

- asigurarea resurselor umane calificate pentru învățământul ante-preșcolar si preșcolar;

- promovarea de bune practici în aria facilitării participării la învățământul preșcolar.

  • Reducerea părăsirii timpurii a școlii prin măsuri integrate de prevenire și de asigurare a oportunităților egale pentru elevii aparținând grupurilor vulnerabile, cu accent pe elevii aparținând minorității rome și elevii din mediul rural/comunitățile dezavantajate socio-economic prin formarea echipelor manageriale de la nivelul școlilor în domeniul elaborării și monitorizării strategiilor locale de prevenire, sprijinirea cadrelor didactice care lucrează cu copii în risc de abandon, personal de sprijin de la nivelul școlii (de exemplu, mediatori școlari);
  • Îmbunătățirea competențelor personalului didactic din învățământul preuniversitar în vederea promovării unor servicii educaționale de calitate orientate pe nevoile elevilor și a unei școli incluzive prin:

- perfecționarea profesională specializată pentru personalul didactic din învățământul preuniversitar în vederea extinderii unor practici manageriale noi, a utilizării TIC în procesul de predare, a promovării unor servicii educaționale de calitate orientate pe nevoile elevilor, a furnizării unor programe de calitate pentru educația timpurie, pentru prevenirea și reducerea timpurie a părăsirii școlii;

- evaluarea și validarea competențelor obținute de cadrele didactice/ personalul de sprijin prin rute alternative de formare;

- promovarea unor măsuri integrate de mobilitate pentru personalul didactic (de exemplu, cu programul Erasmus +);

- activități de formare care promovează incluziunea, activități de formare în aria elaborării de resurse educaționale deschise pentru facilitarea implementării curriculumului revizuit, activități de formare pentru echipele manageriale în aria monitorizării impactului măsurilor privind creșterea accesului la educație etc).

Prin prioritatea de investiție 10ii - Îmbunătățirea calității și eficienței și acces la educația terțiară și echivalentul acesteia, în vederea creșterii participării și nivelurilor de educație, în special pentru grupurile dezavantajate se pot finanța:

  • Îmbunătățirea nivelului de competențe al personalului didactic din învățământul terțiar universitar și non-universitar organizat în cadrul instituțiilor de învățământ superior acreditate în ceea ce priveşte conţinutul educaţional inovator şi resursele de învățare moderne şi flexibile prin:

- perfecționarea profesională specializată pentru personalul didactic din învățământul terțiar universitar și non-universitar organizat în cadrul instituțiilor de învăţământ superior acreditate în ceea ce priveşte conţinutul educaţional inovator şi resursele de învăţare moderne şi flexibile, inclusiv prin parteneriate cu agenți economici, stagii de pregătire la agenți economici, programe de schimb de experienţă şi diseminare de bune practici;

- valorificarea rezultatelor programelor anterioare de mobilitate ale personalului didactic susținute din ERASMUS+ în vederea completării formării inițiale/continue a acestuia în relație cu domeniile de formare stabilite în cadrul prezentei PI. Acțiunile avute în vedere se bazează inclusiv pe consultări cu rețele internaționale de cercetare și de afaceri, în completarea celor de la nivel național;

- acțiuni inovative, inclusiv prin activități de cooperare transnațională în domeniile formării, cercetării și inovării.

Alte detalii: https://oipocu.edu.rohttps://www.fonduri-structurale.ro/program-operational/2/programul-operational-capital-uman.

---------------------------------------------

V. Bune practici în învățământul preuniversitar

„Școala Gimnazială „Ion Agârbiceanu“ din Cluj-Napoca își deschide zilnic porțile pentru 1416 elevi care pășesc încrezători într-un adevărat univers al cunoașterii.

În activitatea de formare a competențelor generale și specifice, profesorii din școala noastră au ca obiectiv principal realizarea unei predări centrate pe elev, fapt care a condus la o reală preocupare pentru predarea digitalizată. Un număr semnificativ de dascăli au absolvit cursul de formare Tabla interactivă - resursă educațională, în urma căruia și-au schimbat viziunea în abordarea demersului didactic.

În actul educațional este utilizată aplicația Smart Notebook, folosită cu ajutorul tablelor interactive existente în fiecare sală de clasă. Profesorii proiectează modele interactive, animaţii, desene, secvenţe video, fiind o modalitate mai eficientă de însușire a cunoștințelor. Pentru activitățile de învățare, fixare și aprofundare a cunoștințelor predate se utilizează jocuri create de profesori, în clasele virtuale pe https://suite.smarttech.com.

ȘTIU, FAC și DEVIN rămâne o deviză valabilă atât pentru echipa managerială, cât și pentru dascălii și elevii din Școala Gimnazială «Ion Agârbiceanu».” - Paula Balica, director

Alte detalii sunt disponibile în prezentarea atașată (fișier ppt).

  • Școala nr. 149, sector 3, București: predarea limbii latine la clasele de gimnaziu exclusiv prin intermediul smartphone-ului 

O oră de curs se desfășoară astfel:

1. Efectuarea prezenței printr-o fotografie (sau selfie: cadru didactic și clasă).

2. În procesul de predare sunt utilizate resurse online ce acoperă elementele din programa școlară (în cazul de față, site-ul limbalatina.ro).

3. Suplimentar, a fost adăugat un set de 5 cerințe.

4. Testele se susțin cu ajutorul telefonului și se transmit prin WhatsApp.

5. Notele se trec în catalogul inserat în telefon.

Autorul acestei metode de predare este prof. Gheorghe Rădulescu (număr de telefon mobil pentru detalii suplimentare: 0774/479.208).