Ministrul Educației și Cercetării, vizite și analize în unități/instituții de învățământ din țară, pentru pregătirea unor reforme sistemice

Text Size:

  • Increase
  • Decrease
  • Normal

Current Size: 100%

Current Style: Standard

Accessibility
Versiune tiparSend by email
Data publicării: 
Vineri, 21 Noiembrie, 2025

Ministrul Educației și Cercetării, prof. univ. dr. psih. Daniel David, a avut joi, 20 noiembrie, o serie de întâlniri și vizite în unități școlare/instituții educaționale din țară, pentru a pregăti pachetul de reforme sistemice în sistemul românesc de educație, pe linia Raportului QX.

Primul punct din agenda acestui program a fost comuna Pir (județul Satu Mare), vizită în care a fost însoțit și de autoritățile locale și județene. Ulterior, ministrul a vizitat unități școlare din orașul Secuieni și satul Cadea (județul Bihor), împreună cu autoritățile locale. În Oradea, ministrul a avut o scurtă întrevedere cu primarul orașului și a participat la întâlniri cu inspectorii și directorii de unități/instituții de învățământ din județ. De asemenea, în Oradea, ministrul a fost prezent la evenimentul comunității educaționale maghiare de premiere a celor mai buni profesori din învățământul preuniversitar și a vizitat Universitatea Partium (interacționând și cu unii studenți și elevi care desfășurau activități în cadrul universității). 

În acest context, ministrul Daniel David a declarat:

„Vizitele au urmărit modul de organizare a unităților școlare din mediul rural și din urbanul mic, inclusiv în unități cu clase mixte (cu predare în limibile română și maghiară). Prin prisma noii reforme a învățământului tehnologic/profesional, am vizitat o astfel de unitate școlară în satul Cadea. Am văzut cum reducerea fragmentării unităților educaționale, în parteneriatul dintre școală și autoritățile locale, poate asigura infrastructură de calitate, pe care se pot apoi derula procese educaționale eficiente. Discuțiile cu profesorii, directorii și inspectorii s-au focalizat pe noile metodologii de concurs, aflate în proces de elaborare, inclusiv pe efectele măsurilor fiscal-bugetare și activitățile și reformele planificate în anul 2026.”

În continuare, ministrul Daniel David a precizat:

„Aproximativ 33% dintre copii studiază astăzi în România în mediul rural (peste 40% la nivel preșcolar/primar/gimnazial). În general, analizele arată că, în ciuda unor excepții fericite, unele întâlnite și în cursul acestor vizite, performanța în mediul rural este îngrijorător sub nivelul performanței din mediul urban. De aceea, mediul rural are nevoie de o reformă educațională majoră. Reforma teritorial - administrativă ar fi foarte importantă pentru a susține reforma educațională, dar nu putem aștepta până la realizarea celei dintâi. De aceea, ca ministru am susținut și voi încuraja reducerea fragmentării și creșterea calității educației prin diverse mecanisme pe care le-am mai menționat: 1. campusuri rurale (inclusiv cu bază sportivă și cazare -  așa cum am văzut deja în unele zone din țară), 2. concentrări ale structurilor școlare mici și fragmentate în centrele de comună (cu transport adecvat - așa cum se intâmplă deja în unele zone din țară), 3. parteneriate de suport între unități școlare (cu activități comune, inclusiv în regim online/hibrid - așa cum se regăsesc în proiectul menționat mai jos) -,  mecanisme care trebuie decise în comun în beneficiul comunității de autoritățile locale și educaționale. În plus, acolo unde va fi cazul să avem învățământ simultan și/sau predarea în afara specialității - așa cum se întâmplă și în alte țări care își asumă menținerea educației în mediul rural -, vom pregăti profesorii în consecință (inclusiv în arii curriculare mai largi - ex. prin duble specializări).”

Ministrul Educației și Cercetării a menționat frecvent nevoia reformei educației în mediul rural, inclusiv în Raportul QX. În acest context, pentru a reduce discrepanțele sistemice dintre unitățile școlare, mai ales cele dintre rural și urban (deși exemple de bune practici există în toate mediile), ministrul Daniel David a propus un proiect de ordin privind reglementarea cadrului general pentru dezvoltarea parteneriatului pentru sprijin instituțional între unitățile de învățământ, în vederea creșterii calității educației, pus în transparență instituțională în cursul acestei zile.