Informare cu privire la procesul de reorganizare a rețelei școlare în anul școlar 2025 - 2026, impus de criza fiscal-bugetară

Text Size:

  • Increase
  • Decrease
  • Normal

Current Size: 82%

Current Style: Standard

Accessibility
Versiune tiparSend by email
Data publicării: 
Joi, 14 August, 2025

În urma colaborării între autoritățile locale (primării) și inspectoratele școlare județene, Ministerul Educației și Cercetării a primit propunerile de reorganizare a rețelei școlare naționale, pornind de la analiza inițială, potrivit căreia circa 850 de unități de învățământ cu personalitate juridică nu îndeplineau pragul minim de elevi/preșcolari prevăzut în Legea 141/2025.

Urmare a procesului de reorganizare, 507 unități școlare cu personalitate juridică (aprox. 8,1% din numărul total de unități cu personalitate juridică existente) devin structuri școlare arondate altor unități.

În procesul de reorganizare a celor 850 de unități școlare, unele s-au reorganizat prin fuziune între ele, iar altele s-au reorganizat cu unități școlare care îndeplineau deja pragul minim de elevi/preșcolari prevazut în Legea 141/2025.

Această schimbare de statut juridic nu presupune închiderea fizică a unitățlor de învățământ, nu obligă la relocarea activităților educaționale și nu implică renunțarea la posturile existente, cu excepția celui de director din unitatea fără personalitate juridică.

În acest proces generat de aplicarea programului de guvernare și a măsurilor fiscal-bugetare, ministerul a lăsat posibilitatea ca fiecare unitate administrativ - teritorială (UAT) să poată avea cel puțin o unitate de învățământ cu personalitate juridică. Dincolo de urgența generată de criza fiscal-bugetară, prin acest demers se reduce din fragmentarea rețelei școlare, generându-se astfel și un efect subsecvent pozitiv, dar și premisele unui proces mai eficient în stabilirea normelor didactice.

Având ca punct de pornire această experiență impusă de criza fiscal-bugetară, se va face o analiză a modului de funcționare implicat de această redimensionare a rețelei, iar acolo unde va fi nevoie de eficientizări, acestea se vor face prin coordonarea autorităților locale cu inspectoratele școlare, pentru anii școlari viitori.

În acest demers, ministerul mulțumește inspectoratelor școlare județene și autorităților locale pentru colaborare și înțelegerea situației excepționale în care ne aflăm ca urmare a crizei fiscal-bugetare, scopul comun al tuturor celor implicați fiind funcționarea sistemului de educației și acoperirea salariilor și burselor din noul an școlar.

Reiterăm faptul că absolut toate acțiunile care vizează reorganizarea rețelei școlare au ca numitor comun interesul superior al copilului și asigurarea unei educații incluzive de calitate, în contextul restrictiv impus de criza fiscal-bugetară.

Ministerul Educației și Cercetării va comunica în mod constant în privința procesului de reorganizare a rețelei școlare - pe măsură ce acest proces se finalizează în județe și se actualizează informațiile.