

Prin proiectul de rectificare bugetară pentru anul 2025, Ministerul Educației și Cercetării a solicitat și a obținut o alocare suplimentară pe componentele de grant și împrumut, care asigură continuarea implementării tuturor proiectelor renegociate cu Comisia Europeană și autorizate prin memorandumul aprobat prin Guvern în data de 18 septembrie 2025.
În acest context, ministrul Educației și Cercetării, prof. univ. dr. psih. Daniel David, declară:
„Când am preluat mandatul de ministru în decembrie 2024, Ministerul Educației și Cercetării avea în implementare un număr foarte mare de proiecte PNRR, semnate între 2022 - 2024 (niciunul încă încheiat). Analiza lor, pe care am demarat-o la începutul anului 2025, într-un cadru mai larg stabilit de Guvernul României, alături de MIPE și Comisia Europeană, a arătat că pentru unele dintre acestea termenul de 31 august 2026 nu va putea fi respectat și astfel se vor pierde bani din PNRR. Așa cum au procedat toate ministerele, am renegociat și în educație bugetul și proiectele, împreună cu MIPE și Comisia Europeană, salvând din pierdere în jur de 1 miliard de EURO și angajând proiectele realiste, care vor îmbunătăți major educația din România. Celelalte proiecte din PNRR, fără progres adecvat pentru termenul de 31 august 2026, în funcție de progres, vor fi reprioritizate pe alte fonduri care vor fi disponibile sau reziliate, conform reglementărilor legale. Le mulțumesc colegilor mei din minister implicați direct în coordonarea privind implementarea acestor demersuri, secretarul de stat Kallos Zoltan și secretarul general adjunct Sorin Decă.”
Educația din România se va moderniza în 2025 și 2026 prin PNRR, astfel:
-
Până la sfârșitul acestui an:
-
Vom încheia proiecte care prevăd dotarea și echiparea a peste 5.800 de școli, cluburi și palate ale copiilor (toate unitățile solicitante au fost incluse în aceste proiecte), precum și echiparea a 1.400 de laboratoare inteligente multidisciplinare aferente unui număr de 1.093 de licee (toate liceele solicitante au primit fonduri pentru cel puțin un laborator).
-
De asemenea, 60 de universități de stat și particulare vor finaliza proiecte care asigură digitalizarea universităților, dezvoltarea de competențe digitale pentru personalul didactic, precum și actualizarea programelor de licență și master pentru a include noile echipamente.
-
În plus, va fi finalizat programul de formare pentru competențe de pedagogie digitală în urma căruia cel puțin 100.000 profesori din învățământul preuniversitar de stat vor fi certificați.
-
-
Totodată, alocarea suplimentară solicitată la rectificarea bugetară asigură premisele pentru finalizarea tuturor proiectelor rămase în PNRR, cu încadrare în termenul de 31 august 2026, astfel:
-
Se va finaliza implementarea celor 2.300 de proiecte destinate școlilor cu risc mediu si ridicat de abandon școlar, prin care peste 300.000 de elevi au beneficiat direct de activități specifice destinate îmbunătățirii participării la educație și a rezultatelor școlare, inclusiv materiale de învățare modern, hrană, activități remediale și extrașcolare, de învățare nonformală și consiliere.
-
Va fi finalizată construirea celor 8 campusuri de învățământ dual care asigură parteneriate solide între autoritățile publice locale, mediul privat și unitățile/instituțiile de învățământ pentru a pregăti elevii și studenții în conformitate cu cerințele pieței muncii.
-
Va fi creată prima rețea de școli verzi prin care 8 școli vor fi reabilitate și 34 de școli verzi vor fi construite, cu o suprafață totală de peste 130.700 metri pătrați. Toate aceste unități de învățământ vor respecta standarde de eficiență energetică ridicate, contribuind la tranziția verde.
-
Vor fi finalizate 45 de proiecte de reabilitare și construcție infrastructură universitară socială, cămine, cantine și spații de recreere pentru a asigura derularea procesului educațional în bune condiții. Acestea cuprind 15.974 de locuri de cazare reabilitate sau nou construite, 15.359 de locuri în spații de recreere și 3.165 de locuri în spații de luat masa pentru studenți. În plus, 40% din locurile reabilitate sau construite sunt alocate studenților proveniți din medii defavorizate pentru a le înlesni accesul la educație.
-
Pentru profesionalizarea managementului educațional, cel puțin 10.000 de directori de unități de învățământ și inspectori vor fi formați pentru competențe manageriale care să asigure o mai bună desfășurare a proceselor administrative și educaționale din școli.
-
Ministerul Educației și Cercetării va consolida mecanismele de monitorizare și control care să permită finalizarea proiectelor până la 31 august 2026.
- 259 de afişări