Vizita ministrului Educației, Sorin Mihai Cîmpeanu și a comisarului european pentru mediu, oceane și pescuit, Virginijus Sinkevičius, la Colegiul Național „Mihai Viteazul” din București

Text Size:

  • Increase
  • Decrease
  • Normal

Current Size: 100%

Current Style: Standard

Accessibility
Versiune tiparSend by email
Data publicării: 
Marţi, 12 Aprilie, 2022

Ministrul Educației, Sorin Mihai Cîmpeanu și comisarul european pentru mediu, oceane și pescuit, Virginijus Sinkevičius, au vizitat luni, 11.04.2022, Colegiul Național „Mihai Viteazul” din Capitală. Este a doua vizită pe care un comisar european o întreprinde la această unitate de învățământ, după vizita efectuată la începutul luni aprilie de Nicolas Schmit (titularul portofoliului pentru muncă și drepturi sociale), lucru care demonstrează atât recunoașterea pe care Comisia Europeană o arată față de răspunsul solidar dat de Guvernul României crizei generate de conflictul din Ucraina, cât și susținerea pentru eforturile depuse.

Vizita a început cu o întâlnire bilaterală în cadrul căreia cei doi oficiali au abordat situația generată de conflictul din Ucraina și sprijinul pe care România îl acordă persoanelor refugiate, comisarul european apreciind angajamentul și demersurile Ministerului Educației de a identifica cele mai bune soluții în beneficiul elevilor și tinerilor ucraineni. Comisarul Virginijus Sinkevičius a apreciat măsurile legislative și administrative adoptate de Guvern pentru a asigura copiilor refugiați pe teritoriul României accesul în grădinițe și școli, în aceleași condiții aplicabile și copiilor români.

Totodată, acesta a apreciat soluțiile flexibile, alternative, găsite de Ministerul Educației pentru integrarea copiilor și tinerilor ucraineni în sistemul național de învățământ cu profesori din Ucraina, potrivit curriculumului ucrainean, așa cum se întâmplă și la Colegiul Național „Mihai Viteazul”, unde numărul elevilor din cele opt clase speciale crește constant, ajungând acum la 264 de elevi (de la 227 în urmă cu două săptămâni).

Ministrul Educației a dat asigurări că acest model va avea continuitate, urmând a fi identificate și alte spații de învățământ în care elevii ucraineni de vârste diferite să își poată desfășura studiile, să beneficieze de un sentiment de stabilitate și normalitate și de o perspectivă. De asemenea, ministrul a reiterat intenția de a organiza, cu fonduri dedicate din programele operaționale ale Comisiei Europene, programe speciale de învățare a limbii române și de pregătire a integrării în învățământul de masă pentru copiii și tinerii ucraineni ale căror familii decid sa rămână în România pe termen mediu sau lung.

Ministrul Sorin Mihai Cîmpeanu a prezentat și inițiativele ministerului în domeniul educației pentru mediu, programul „Săptămâna verde” din cadrul proiectului România Educată fiind apreciat în mod deosebit de comisarul european ca măsură de promovare a unei dezvoltări sustenabile și de implicare a tinerilor în protejarea mediului înconjurător.

Ulterior, cei doi oficiali au participat la o dezbatere organizată de Clubul de Debate al colegiului bucureștean pe tema energiei nucleare și a surselor regenerabile de energie, comisarul implicându-se în discuțiile privind riscurile pe termen lung ale energiei nucleare și apreciind nivelul ridicat al dezbaterii. În continuarea vizitei, cei doi demnitari au interacționat cu profesorii și elevii ucraineni, evaluând împreună cu cadrele didactice din Ucraina posibilități de sprijin pe termen mediu și lung. Vizita a inclus și o întâlnire cu elevii din cadrul atelierelor de ecologie și de robotică ale colegiului, în cadrul cărora copiii ucraineni și români sunt implicați în activități comune, barierele de limbă fiind depășite extrem de ușor.  

În încheiere, ministrul Sorin Mihai Cîmpeanu a mulțumit comisarului european pentru angajamentul Comisiei Europene de a găsi soluții eficiente de sprijin pentru comunitățile de refugiați ucraineni, La rândul său, comisarul Virginijus Sinkevičius a dat asigurări privind flexibilitatea și angajamentul Comisiei Europene de a veni în sprijinul statelor membre care primesc fluxuri crescute de refugiați din Ucraina, mulțumind Guvernului României și, în special, întregului personal din sistemul de învățământ pentru solidaritatea demonstrată în această situație de criză.

Context

  • În data de 8 aprilie, 1.497 de elevi din Ucraina erau înscriși în calitate de audienți în unități școlare din România.

  • Elevii ucraineni sunt înscriși în unitățile de învățământ preuniversitar în calitate de audienți și studiază după curriculumul românesc. Ei beneficiază de cursuri de inițiere în limba română, participă la activități educative în unitățile de învățământ, precum și în cadrul cercurilor constituite la nivelul palatelor și cluburilor copiilor.

  • Colegiul National „Mihai Viteazul” găzduiește 264 de elevi ucraineni, care studiază cu profesori din Ucraina, dar beneficiază și de ore de limba engleză și de limba română. Inițiativa aparține unor învățătoare din Ucraina, care au solicitat spațiu pentru desfășurarea activităților. Elevii sunt în clasele primare (grupa de vârsta 7 -11 ani). S-au constituit 8 clase de copii, cu 8 învățătoare.

  • Raportul România Educată a identificat necesitatea de a crește ponderea educației pentru mediu și pentru dezvoltare sustenabilă în cadrul sistemului de învățământ. În acest sens a fost instituită, începând din anul școlar 2022-2023, „Săptămâna Verde”, un program ce stimulează implicarea copiilor și tinerilor în acțiuni de protejare a mediului. Unele unități de învățământ, printre care și Colegiul National „Mihai Viteazul”, au implementat deja activități specifice încă din acest an școlar, dezbaterea la care au participat cei doi oficiali fiind parte a acestei inițiative.

BIROUL DE PRESĂ