Prezentare program „Școala din spital”

Text Size:

  • Increase
  • Decrease
  • Normal

Current Size: 94%

Current Style: Standard

Accessibility
Data publicării: 
07.10.2025

Școala este cu tine, oriunde ai nevoie!

Legislație

  • Legea 198/ 2023 a învățământului preuniversitar, cu modificările și completările ulterioare( art. 72 și 73)

  • Ordinul comun al ministrului educației și cercetării și al ministrului sănătății nr. 4.206/ 1.632/ 2025, pentru aprobarea Metodologiei cadru privind înființarea „Școlii din spital”, precum și a Metodologiei-cadru privind organizarea și  funcționarea „Școlii din spital”

  • Ordinul ministrului educației și cercetării nr. 6.409/ 24.09.2025 privind  Regulamentul 

  • OMEC nr. 5.540/ 21. 08. 2025 privind aprobarea Regulamentului de organizare și funcționare a  Comisiei de organizare a Corpului național al profesorilor pentru Școala din spital

Ce este Școala din spital?

  • Pentru antepreşcolarii, preşcolarii şi elevii cu boli cronice, boli maligne sau alte afecţiuni care necesită spitalizare şi/sau tratament/monitorizare ori aflaţi la recuperare, se organizează „Şcoala din spital“, în cadrul căreia procesul de învăţământ se realizează individual, în grupe sau clase, în unitatea sanitară în care sunt în tratament, în monitorizare medicală sau la recuperare.

  • Școala din spital este o formă de educație adaptată pentru beneficiarii primari ai sistemului de învățământ, aflați, temporar, în imposibilitatea medicală de a participa la activitățile didactice, care au dreptul de a fi susținuți în conformitate cu nevoile educaționale sau sociale, în vederea finalizării învățământului obligatoriu.

  • Procesul didactic din saloane este asigurat de cadre didactice care fac parte din Corpul naţional al profesorilor pentru „Şcoala din spital“, înființat de Ministerul Educaţiei și Cercetării, selecționați conform regulamentului aprobat prin ordin de ministru.

  1. La procesul didactic desfășurat în spital, pot participa, cu acordul medicului curant și la solicitarea părintelui, și elevii cetățeni români, rezidenți în străinătate și înmatriculați în unități de învățământ din afara României, în calitate de audienți.

  2. Procesul didactic desfășurat în spital este de tip integrat și multidisciplinar, implicând colaborarea dintre cadre didactice, medici, asistente, infirmiere, psihologi, părinți, alți terapeuți.

  3.  Pentru elevii înscriși în școala din spital, care au și cerințe educaționale speciale, se asigură condiţii de egalizare de şanse, pe tip de tulburare/afecţiune/dizabilitate, atât în cadrul proceselor de învăţare şi evaluare în parcursul şcolar, cât şi la susţinerea evaluărilor naţionale şi a examenului naţional de bacalaureat.

Autorități implicate

  1. Ministerul Educației și Cercetării

  2. Ministerul Sănătății

  3. Universitățile de medicină și farmacie

  4.  Inspectoratele școlare

  5. Spitalele/ centrele medicale/ de recuperare în care se desfășoară programul „Școala din Spital”.

Scopul școlarizării în spital

  1. Școala din spital facilitează copiilor aflați în imposibilitatea frecventării cursurilor în unitatea de învățământ preuniversitar unde sunt înmatriculați, din cauza unor afecțiuni medicale, atingerea unui nivel de educație corespunzător particularităților individuale.

Obiectivele școlarizării în spital

  • Asigurarea începerii/ continuității școlarizării, care să permită elevului să frecventeze, să promoveze anul de studiu în curs sau să participe la evaluările/ examenele organizate pentru finalizarea fiecărui nivel de învățământ.

  • Crearea și dezvoltarea unei bune relații de comunicare între mediul școlar și cel al copiilor, adolescenților și tinerilor școlarizați în spital.

  • Asigurarea cadrului de acțiune comună a echipei multidisciplinare de tratament și educație – a personalului didactic, a personalului medical, a altor persoane implicate în recuperarea și educația copiilor.

Înființarea Școlii din spital

  1. În cadrul instituțiilor de învățământ superior de stat care au în structură facultăți de medicină, la propunerea senatelor universitare, prin ordin al ministrului educației și cercetării și cu parcurgerea etapelor legale de autorizare de funcționare provizorie și de acreditare. Finanțarea de bază a "Şcolii din spital", înfiinţate în cadrul instituțiilor de învățământ superior de stat care au în structură facultăți de medicină, se asigură pentru perioada în care beneficiarul este înscris la "Şcoala din spital", prin transferuri de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Educaţiei și Cercetării, cel puţin la nivelul costului standard pe antepreşcolar/preşcolar/elev, majorat cu cel puţin 100%, în baza contractului complementar încheiat de Ministerul Educației și Cercetării cu instituția de învățământ superior.  

  2.  Ca unități de învățământ cu personalitate juridică sau ca structură arondată a unei alte unități de învățământ, prin colaborarea dintre inspectoratele școlare județene/Inspectoratul Școlar al Municipiului București (ISJ/ISMB), direcțiile de sănătate publică județene/Direcția de Sănătate Publică a Municipiului București și unitățile sanitare, prin respectarea prevederilor art. 19 din Legea învățământului preuniversitar 198/2023, cu modificările și completările ulterioare, și a etapelor de autorizare și acreditare prevăzute de lege.

Rolul universităților de medicină și farmacie

  1. Senatul universitar desemnează un cadru didactic universitar titular, care va avea atribuții legate de coordonarea "Şcolii din spital".

  2. Coordonatorul "Şcolii din spital" desemnează, pentru fiecare punct educațional/ unitate sanitară, cu avizul Senatului universitar, un cadru didactic monitor, care are competențele specifice nivelului educațional al beneficiarului și care are obligaţia de a supraveghea parcursul educaţional al antepreșcolarului/ preşcolarului/ elevului.

  3. În cazul în care "Şcoala din spital" functionează ca unitate de învățământ cu personalitate juridică sau ca structură arondată unei alte unități de învățământ, activitatea coordonatorului  "Şcolii din spital"  este efectuată de un medic primar al secției în care este internat minorul.

Rolul inspectoratelor școlare/ Inspectoratului școlar al Municipiului București

  1. De colaborare cu universitățile de medicină și farmacie, în vederea organizării şi desfăşurării procesului instructiv-educativ, cu participarea Corpului naţional al profesorilor pentru „Şcoala din spital“.

  2. De consiliere administrativă cu privire la drepturile educaţionale pe care le au elevii; consilierea administrativă se realizează din oficiu, obligatoriu, de către un inspector desemnat de ISJ/ ISMB, în conformitate cu metodologia-cadru aprobată prin ordin al ministrului educaţiei.

  3. Prin inspectorul şcolar desemnat, de întocmire a dosarului elevului, care conţine documentele şcolare şi orice alt act necesar pentru înscrierea la „Şcoala din spital“ şi, ulterior perioadei de spitalizare, pentru revenirea lui, cu prezenţa fizică, în unitatea de învăţământ de proveniență.

Rolul centrului județean de resurse și asistență educațională/Centrului Municipiului București de Resurse și Asistență Educațională( CJRAE/CMBRAE)

  1. Sprijină unităţile de învăţământ preuniversitar de tipul „Şcoala din spital“, prin activităţi de evaluare, asistenţă psihoeducaţională şi, după caz, de orientare şcolară a antepreşcolarilor, preşcolarilor şi elevilor, în conformitate cu regulamentul de organizare şi funcţionare a CJRAE/CMBRAE

Rolul spitalului în care se organizează școlarizarea

  1. Pune la dispoziție spațiile în care se desfășoară procesul didactic.

  2. Spațiile de desfășurare a procesului educațional din spital trebuie să respecte condițiile igienico-sanitare prevăzute în Ordinul ministrului sănătății publice nr. 914/2006 pentru aprobarea normelor privind condițiile pe care trebuie să le îndeplinească un spital în vederea obținerii autorizației sanitare de funcționare, cu modificările și completările ulterioare.

  3. Se preocupă de amplasarea spațiului destinat procesului educațional din spital, în secția de pediatrie sau în zona tampon, între secțiile cu paturi și zona administrativă, și asigură dotări corespunzătoare procesului educațional.

  4. Colaborează, prin medici, asistente, infirmiere, cu cadrele didactice, cu psihologii și părinții, pentru a asigura un program educativ care să răspundă atât nevoilor academice, cât și celor de sănătate ale copilului.

  5. Asigură, pe timpul școlarizării în spital, accesul antepreșcolarilor, al preșcolarilor și al elevilor la toate resursele de reabilitare/recuperare psihointelectuală, medicală și socială, la alte servicii de intervenție specifice/necesare și disponibile în unitate.

Rolul coordonatorului de la universitățile de medicină și farmacie

  1. Desemnează, cu avizul Senatului universitar, un cadru didactic monitor, pentru fiecare punct educațional/unitate sanitară, care are competențele specifice nivelului educațional al beneficiarului și care are obligația de a supraveghea parcursul educațional al antepreșcolarului/preșcolarului/elevului.

  2. Semnează, împreună cu cadrul didactic monitor, rezultatele școlare obținute de elev, care se trimit unității de învățământ la care este înmatriculat acesta, la ieșirea din spital sau la sfârșitul anului școlar, pentru revenirea în unitatea de învățământ la care este înmatriculat ori pentru încheierea situației școlare și promovarea în anul de studii următor.

  3. La sfârșitul anului școlar, coordonatorul din partea universităților de medicină și farmacie primește de la cadrul didactic monitor un raport privind modul de desfășurare a activității didactice din spital, care este înaintat spre informare Ministerului Educației și Cercetării și Ministerului Sănătății.

Rolul cadrului didactic monitor

  1. Transmite inspectorului școlar desemnat actele necesare alcătuirii dosarului și îl înscrie, pe baza acestuia, în documentele de evidență școlară.

  2. Transmite unității de învățământ la care este înmatriculat elevul adeverința de școlarizare în spital, pentru motivarea eventualelor absențe.

  3. Solicită la centrul județean de resurse și asistență educațională/Centrul Municipiului București de Resurse și Asistență Educațională un certificat, dacă elevul are și cerințe educaționale speciale.

  4. Ține în permanență legătura cu unitatea de învățământ la care elevul a fost înmatriculat înainte de spitalizare.

  5. Trimite unității de învățământ la care este înmatriculat elevul pacient rezultatele școlare obținute, la ieșirea din spital sau la sfârșitul anului școlar, pentru revenirea în unitatea de învățământ la care este înmatriculat ori pentru încheierea situației școlare și promovarea în anul de studii următor. Aceste documente trebuie să conţină informaţii detaliate despre nevoile şi performanţele educaţionale ale copilului, astfel încât reintegrarea elevului în mediul şcolar să fie cât mai facilă şi adaptată progresului realizat în spital.

  6. Colaborează cu cadrul didactic de la unitatea de învăţământ preuniversitar în care este înmatriculat elevul, desemnat de conducerea instituţiei, cu colegii de clasă ai elevului, cu profesorii şi părinţii acestuia, precum şi cu ceilalţi părinţi, pentru monitorizarea reintegrării lui propriu-zise.

  7. Supraveghează parcursul educațional al elevului, inclusiv înscrierea acestuia pe locurile speciale din învățământul liceal, pe toată perioada în care acesta este înscris în Școala din spital.

  8. Prezintă coordonatorului din partea universității de medicină și farmacie un raport privind modul de desfășurare a activității didactice din spital, pentru a fi înaintat spre informare Ministerului Educației și Cercetării și Ministerului Sănătății.

  9. Coordonează activitățile didactice care se pot desfășura cu elevii aflați în paliație, la solicitarea acestora sau a familiilor și în funcție de starea medicală a elevului.

  10. Poate desfășura activități cu elevii din clasa în care a fost înmatriculat un elev bolnav, inclusiv după decesul acestuia.

Rolul inspectorului școlar desemnat

  1. În baza cererii părintelui/ reprezentantului legal al elevului, inspectorul școlar desemnat preia cazurile de la cadrul didactic monitor și realizează toate demersurile necesare obținerii documentelor pentru întocmirea dosarului și înscrierea elevului în Școala din spital;

  2. După externare, inspectorul şcolar desemnat actualizează dosarul, pentru a reflecta perioada de școlarizare în spital și îl transmite către unitatea de învățământ preuniversitar unde este înmatriculat elevul, asigurând astfel continuitatea educațională a acestuia.

  3. Acordă consiliere administrativă, pe toată perioada școlarizării în spital, antepreșcolarilor, preșcolarilor, elevilor și părinților/reprezentanților legali, cu privire la drepturile educaționale pe care le au.

  4. Cu sprijinul cadrului didactic monitor, asigură demersurile necesare pentru înscrierea și participarea la evaluările și examenele naționale a elevului care a urmat Școala din spital.

  5. Cu sprijinul cadrului didactic monitor, acordă sprijin părintelui în realizarea dosarului și a înscrierii elevului la liceu.

Administrarea dosarului elevului înmatriculat în Școala din spital

  1. Pentru înscrierea la școala din spital şi, ulterior perioadei de spitalizare, pentru revenirea cu prezenţa fizică în unitatea de învăţământ unde este înmatriculat elevul, dosarul este întocmit instituţional de către inspectorul şcolar desemnat, în baza cererii părintelui/reprezentantului legal al elevului și a fișei psihopedagogice de la unitatea de învățământ de proveniență,  transmisă de către director.

  2. Inspectorul şcolar desemnat preia cazurile de la cadrul didactic monitor și realizează toate demersurile necesare obținerii documentelor pentru înscrierea în Școala din spital.

  3. La nivelul Școlii din spital, dosarul elevului este gestionat de către cadrul didactic monitor, care operează înscrierea elevului în catalogul Școlii din spital,.

Documentele care fac parte din dosarul elevului la înscrierea și pe parcursul școlarizării în spital

  1. Recomandarea medicului curant de  înscriere în cadrul "Școlii din spital" , pe baza diagnosticului existent.

  2. Solicitarea părintelui/reprezentantului legal de înscriere a copilului la cursurile "Şcolii din spital, adresată cadrului didactic monitor, cu anexarea următoarelor documente: cartea de identitate a unuia dintre părinți / a reprezentantului legal, certificatul de naștere și/sau cartea de identitate a elevului.

  3. Pentru copilul care are cerințe educaționale speciale, certificatul eliberat de CJRAE/CMBRAE, la solicitarea cadrului didactic monitor/inspectorului școlar desemnat.

  4. Adeverința care atestă înscrierea elevului în învățământul preuniversitar, eliberată de unitatea de învățământ unde acesta este înmatriculat, solicitată de cadrul didactic monitor.

  5. Fișa psihopedagogică de la unitatea de învățământ de proveniență,  transmisă de către director.

  6. Adeverința de școlarizare în spital, care atestă înregistrarea temporară a elevului în cadrul "Şcolii din spital", transmisă de către cadrul didactic monitor unității de învățământ la care este înmatriculat, pentru motivarea eventualelor absențe.

Dosarul elevului la externarea și la revenirea în unitatea de învățământ de proveniență

Documentele medicale și școlare, pentru a reflecta perioada de școlarizare în spital, transmise către unitatea de învățământ preuniversitar unde este înmatriculat elevul.

  1. Rezultatele școlare obținute de elev, semnate de către coordonatorul din partea universităților de medicină și farmacie al "Şcolii din spital" /directorul școlii și de către cadrul didactic monitor.

  2. Situația școlară, în funcție de durata școlarizării în spital, pentru ajustarea planului educațional, la revenirea acestuia în unitatea de învățământ preuniversitar.

  3. Fișa psihopedagogică completată în "Şcoala din spital" de către cadrul didactic monitor.

  4. Alte documente educaționale relevante, cum ar fi planurile educaționale individualizate (PEI), programele de studiu și rezultatele evaluărilor.

Protocoale de colaborare care se încheie pentru funcționarea optimă a activităților din școala din spital

  1. Între ISJ/ISMB, spitale și instituțiile de învățământ superior de stat care au în structură facultăți de medicină, pentru înființarea "Școlii din spital", pentru normarea posturilor/ cadrelor didactice și alocarea resurselor necesare pentru funcționarea eficientă, pentru evaluarea periodică a performanței școlii și pentru ajustarea resurselor, în funcție de necesități.

  2. Spitale, instituțiile de învățământ superior de stat care au în structură facultăți de medicină  și școlile în care sunt înscriși elevii, pentru furnizarea de servicii educaționale și pentru gestionarea evidenței situației școlare, care prevăd și modalități de colaborare constantă.

Școala de proveniență și Școala din spital

  1. În perioada școlarizării în spital, cele două școli stabilesc un program de colaborare, care presupune:

a) Conferințe/ ședințe online/ direct între cadrul didactic monitor și diriginte sau alți profesori ori directorul unității de învățământ preuniversitar în care este înmatriculat beneficiarul.

b) Informarea periodică de către cadrul didactic monitor asupra comportamentului elevului internat față de școală, despre interesul/ dezinteresul față de anumite materii, despre progresele înregistrate, despre participarea acestuia la activități extradidactice.

c) Realizarea și transmiterea fișei psihopedagogice a elevului de unitatea de învățământ unde este înmatriculat acesta, la înscrierea în "Școala din spital", și de către cadrul didactic monitor, la revenirea în unitatea de învățământ preuniversitar în care este înmatriculat.

d) Favorizarea unor întâlniri online între colegii din școala de proveniență și elevul internat, cu acordul pacientului și al părintelui acestuia.

e) Întâlniri ale clasei de proveniență cu medicul/asistenta medicală din cadrul cabinetului de medicină școlară de care aparține unitatea de învățământ preuniversitar, pentru a-i ajuta pe copii să înțeleagă mai multe despre boala cronică și ce înseamnă aceasta pentru ei și pentru colegul lor.  

f) Identificarea unor strategii comune de sprijinire a elevului internat, cum ar fi: trimiterea notițelor și a temelor prin e-mail de către diriginte/ învățător, realizarea unui videoclip cu ceea ce se întâmplă în clasă, realizarea de postere și desenarea de imagini pentru a decora salonul elevului internat, cu acordul acestuia.

Drepturile elevilor înscriși în Școala din spital

  1. Copilul/ elevul pacient are dreptul constituțional la educație.

  2. Antepreşcolarul, preşcolarul sau elevul are dreptul de rezervare a locului de şcolarizare în cadrul unităţii de învăţământ la care a fost înmatriculat  anterior înscrierii în „Şcoala din spital“ şi de revenire în clasă, oricând, în timpul anului şcolar.

  3. Preşcolarilor li se rezervă loc la clasa pregătitoare în unitatea de învăţământ din circumscripţia în care părinții/ tutorii au domiciliul.

  4. Elevii cuprinşi în forma de şcolarizare din spital în clasa a VIII-a sunt admişi pe locuri speciale în clasa a IX-a, fără susţinerea evaluării naţionale, în conformitate cu prevederile Metodologiei-cadru de organizare şi desfăşurare a admiterii în liceu, elaborată de Ministerul Educaţiei şi dată publicităţii, pentru fiecare generaţie, cel mai târziu la începutul clasei a VIII-a.

  5. Pe toată perioada şcolarizării în spital, antepreşcolarii, preşcolarii, elevii şi părinţii/reprezentanţii legali ai acestora beneficiază de consiliere administrativă cu privire la drepturile educaţionale pe care le au.

  6. Copiii înscriși în Școala din spital beneficiază de sprijinul CJRAE/CMBRAE, prin activități de evaluare, de asistență psihoeducațională și, după caz, de orientare școlară, în conformitate cu regulamentul de organizare și funcționare a CJRAE/CMBRAE.

Cum se pot susține evaluările naționale și examenul de bacalaureat de către elevul înscris în Școala din spital?

Pentru a susține evaluările naționale/ examenul de bacalaureat, elevul școlarizat în spital are următoarele variante:

  1. Susține probele în spital, în salonul lui, având aceleași subiecte precum colegii de generație.

  2. Susține probele la domiciliu, dacă se află între curele de tratament, între ședințele de recuperare sau în monitorizare, dar nu se simte bine pentru a fi împreună cu colegii săi.

  3. Susține examenele la școala de origine, alături de colegi, dacă starea de sănătate îi permite.

Reintegrarea în școala în care este înmatriculat elevul școlarizat în spital

  1. Reintegrarea este un proces gradual și adaptat, depinzând de nevoile medicale, emoționale și educaționale ale elevului.

  2. Reintegrarea propriu-zisă este monitorizată de un cadru didactic de la unitatea de învățământ preuniversitar în care este înmatriculat elevul, desemnat de conducerea instituției, care va colabora cu cadrul didactic monitor din "Școala din spital", cu colegii de clasă ai elevului, cu profesorii și părinții acestuia, cu ceilalți părinți.

  1. Informații solicitate de școala de proveniență, înainte de revenirea elevului în clasă: informații medicale, despre specificul procesului de recuperare, rezistența și abilitățile fizice, informații despre progresul școlar, inclusiv subiectele abordate sau abilitățile dobândite în timpul tratamentului, evaluarea cognitivă, rezultatele testelor de performanță, funcționarea social-emoțională și nevoile lui medicale de perspectivă.  

  2. În fiecare unitate de învățământ preuniversitar, în care este înmatriculat un beneficiar reintegrat, se asigură funcționarea și dotarea corespunzătoare a cel puțin unui cabinet medical, o cameră-resursă pentru suport educațional și psihopedagogic, adecvate curriculumului specific nivelului său educațional și restricțiilor medicale generate de patologia lui, a unei biblioteci și a câte unui laborator de informatică, de științe, tehnologie, inginerie, artă și matematică. Unitățile de învățământ preuniversitar pot asigura, după caz, și spații pentru cabinete de logopedie, cabinete de consiliere școlară sau camere resursă pentru educație specială.

  3. În cazul apariției unor dificultăți manifestate prin eșec sau refuz de întoarcere la școală, cadrul didactic monitor și dirigintele/învățătorul, împreună cu familia copilului și cu colegii de clasă elaborează un plan de recuperare emoțională și reintegrare. 

Școala din spital aduce normalitatea, atunci când crezi că nimic nu mai e normal în viața ta!